Digitality: changes and mutations in everyday life

Authors

  • Omar Chanona Burguete Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

digitality, digitalization, culture, education, technologies

Abstract

Digitality is a cultural construction that derives from the sum of information and technical findings that allowed the digitalization of knowledge, processes, productions that fully cover our daily lives and our way of life. The planetary realities have changed not only because of the incorporation of technologies, its devices or equipment, but also by all the languages intrinsic to their implementation, which constitutes a new parallel reality, a new form of civilization that operates with its own codes and requirements. Knowing this languages, the new human practices, the innovations associated and, and the phenomena of acceptance and rejection related to its presence are fundamental for comprehending and taking advantage of this new dimension of reality in which all the references of time and space have been transformed. Education is no stranger to such processes and the understanding of these will sum to the imagination of solutions and answers needed to virtuously assimilate a culture of digitality.

>> Read more

Author Biography

Omar Chanona Burguete, Universidad Nacional Autónoma de México

Pedagogo de la UNAM. Cursó estudios de Licenciatura y Maestría en Pedagogía en la Facultad de Filosofía y Letras. Tiene un largo historial en la academia, el servicio público y el ejercicio profesional de la pedagogía. Ha dirigido e innovado en proyectos de alta responsabilidad y operación compleja a nivel nacional e internacional, así como en el diseño e instrumentación de políticas públicas para la educación, la cultura y el audiovisual a nivel local, nacional e iberoamericano. Sus temas y campos de interés desempeño incluyen la educación artística, la promotoría cultural, el indigenismo, los medios audiovisuales, la docencia, el desarrollo curricular, el uso educativo de las tecnologías de la información y la cultura digital desde un enfoque de innovación. Actualmente, funge como Subdirector de Innovación Educativa en la Coordinación de Desarrollo Educativo e Innovación Curricular de la UNAM.

References

Bauman, Zygmunt, La cultura en el mundo de la modernidad líquida, México, Fondo de Cultura Económica, 2013.

_____, Vida Consumo, Buenos Aires, Paidós, 2008.

_____, Vida de consumo, México, Fondo de Cultura Económica, 2007.

_____, Modernidad líquida, México, Fondo de Cultura Económica, 2000.

Berman, Marshall, Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad, Madrid, Siglo XXI, 1988.

Bertalanffy, Ludwig von, Teoría general de los sistemas, México, Fondo de Cultura Económica, 2011.

Chanona Burguete, Omar, “Cultura de la acumulación vs. cultura de la síntesis”, Revista Conafe, Educación y Cultura, Núm. 3, julio-septiembre 1991, pp. 14-17.

Eco, Umberto, La nueva Edad Media, Madrid, Alianza, 2010.

_____, La estrategia de la ilusión, Barcelona, Lumen, 1999.

Eco, Umberto y Jean Claude Carrière, Nadie acabará con los libros, Barcelona, Lumen, 2010.

García, Rolando Víctor, Sistemas complejos. Concepto, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria, Barcelona, Gedisa, 2008.

García Canclini, Néstor, La sociedad sin relato. Antropología y estética de la inminencia, Buenos Aires-Madrid, Katz editores, 2010.

_____, Lectores, espectadores e internautas, Barcelona, Gedisa, 2007.

_____, Diferentes, desiguales y desconectados. Mapas de la interculturalidad, Barcelona, Gedisa, 2004

_____, Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México, México, Grijalbo, 1990.

Negroponte, Nicholas, Ser digital. Un futuro que ya ha llegado, México, Océano, 1996.

Virilio, Paul, “La segunda bomba”, Ajo Blanco, Núm. 100, octubre 1997, pp. 57-59.

Published

2017-04-28