Technological knowledge and scientific culture

Authors

  • Adriana Laura Tokman Wajner Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Zamora
  • Daniel González Tokman Instituto de Ecología A. C.

Keywords:

scientific knowledge, questionnaire, technology students, outreach

Abstract

We present the results of a test evaluating science and technology knowledge, applied to undergraduated students at the Instituto Tecnológico de Estudios Superiores Zamora, Michoacán, México (ITESZ). The goal was to compare the results among students of different majors and levels, and between the ITESZ students and previously surveyed US adults. We found no difference in the test scores between incoming first-year students in the two majors; engineering students increased their scores by the end of their studies, while the score did not improve for final year accounting students; the average score of the students tested at ITESZ was similar to the one for the previously tested US population. The results of this work can serve as a starting point to design a program of scientific outreach and curricular activities focused on the ITESZ and other high-level institutions. 

>> Read more

Author Biographies

Adriana Laura Tokman Wajner, Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Zamora

Es maestra en Ciencias en Enseñanza de las Ciencias por el Centro Interdisciplinario de Investigación y Docencia en Educación Técnica, Querétaro, y licenciada en Ciencias Químicas por la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Actualmente es profesora de Química, Bioquímica de Alimentos, Biotecnología y Evaluación Sensorial en la carrera de Ingeniería en Industrias Alimentarias del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Zamora, Michoacán, México. Ha publicado un par de artículos de divulgación de la ciencia, y realiza talleres de ciencias para niños y jóvenes de la región de Zamora. 

Daniel González Tokman, Instituto de Ecología A. C.

Es doctor en Ciencias por la Universidad Nacional Autónoma de México y Biólogo por la misma instiución. Desde 2014 es investigador cátedra CONACYT en la Red de Ecoetología del Instituto de Ecología A. C. de Xalapa, Veracruz, México. Se dedica a la ecología y conservación de insectos y es autor de 21 artículos científicos, un capítulo de libro y un artículo de divulgación. Ha impartido cursos de estadística, evolución y comportamiento animal a nivel de licenciatura y posgrado. 

Published

2017-10-12