Design of a pop-up book as a window on the Ecuadorian architecture

Authors

  • Gonzalo Abraham Viñán Carrasco Pontificia Universidad Católica de Ecuador
  • Luis Arturo Aleman Mendoza Pontificia Universidad Católica de Ecuador https://orcid.org/0000-0003-0458-2047
  • Rodrigo Wilmer Sabando Bastidas Pontificia Universidad Católica de Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n1.a10%20

Keywords:

pop-up, graphic design, monuments, illustration, education

Abstract

The aim of this work is to describe the design process of a pop-up recreational book about the monuments of Santo Domingo city, Ecuador, for the strengthening of cultural knowledge in basic education students. Pop-up as a construction technique for moving paper parts is used to create moving images that stimulate attention and promote children’s imagination.
The project was addressed in three phases. In the first one an interview was applied and a participant observation was undertaken to identify the level of knowledge of the teachers and students on the monuments’ history and the current situation of the seven monuments built in different parts of the city. In the second phase, the design process was developed: brief structuring, sketching, mechanism, digitization and prototype. In the third phase, validation was applied, showing that the use of pop-up books in children of basic education is a didactic resource that improves the concentration level, stimulates the imagination and generates an integral learning on the monuments theme. Therefore, the methodological use of this technique will strengthen the identity of citizens.

>> Read more

Author Biographies

Gonzalo Abraham Viñán Carrasco, Pontificia Universidad Católica de Ecuador

Pontificia Universidad Católica de Ecuador. Magister en Gerencia y Liderazgo Educacional por la Universidad Técnica Particular de Loja, licenciado en Diseño Gráfico por la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Es instructor de herramientas de Adobe , director de Investigación y Postgrados PUCE SD (2013 –2015).

Luis Arturo Aleman Mendoza, Pontificia Universidad Católica de Ecuador

Diseñador con mención en Comunicación Visual en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo (PUCESD), diseñador Independiente, cuenta con textos y reseñas sobre el diseño y su cultura, tiene varias certificaciones en Diseño y Social Media.

Rodrigo Wilmer Sabando Bastidas, Pontificia Universidad Católica de Ecuador

Diseñador con mención en Comunicación Visual en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo (PUCESD), diseñador en varias agencias de comunicación, Redactor y difusor de contenidos multimedia para medios digitales, cuenta con certificaciones y premios otorgados por la PUCESD.

References

Ambrose, G. y Harris, P. (2008). Formato. Barcelona: Parramón.

Ambrose, G. y Harris, P. (2008). Layout. Barcelona: Parramón

Calle, A. (2013). Libro Pop-up: usando el cuento como material didáctico para el taller “todos ganamos con la inclusión”, de la escuela de ciudadanía TU DECIDES. Recuperado de: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/5177/1/TDIS115.pdf.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (2016). Censos, Población y Demografía. Recuperado el 17 de julio de 2016, de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Manu-lateral/Resultados-provinciales/santo_domingo.pdf.

Dalley, T. y Ibeas, J. (1992). Guía completa de ilustración y diseño. Madrid: Tursen-Hermann Blume.

Elliott, J. y Pérez, A. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

Fernández, E., Valero, A. y Martínez, I. (2012). Un estudio sobre el uso de álbumes ilustrados en Educación Primaria para la mejora de la Competencia Intercultural. Una perspectiva europea. Revista de Educación, 358, 406-425. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re358/re358_19.pdf.

GAD Santo Domingo (2015). Situación. Recuperado de: http://www.santodomingo.gob.ec/situacion.

Gamonal, R. y García, F. (2015). La capacidad discursiva del diseño gráfico. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1), 9-24. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43009.

García, A. (2018). Libros Pop-up. Recuperado el 03 de diciembre de 2018, de http://dinle.usal.es/searchword.php?valor=Libro%20pop-up.

Godoy, M. (2016): El Brief como elemento esencial de toda gestión publicitaria. Revista Contribuciones a las Ciencias

Sociales, abril-junio 2016. Recuperado de: http://www.eumed.net/rev/cccss/2016/02/brief.html.

Jackson, P. (2014). La magia del papel. Londres: Promopress.

Ley de Patrimonio Cultural (2004). Quito: Congreso Nacional.

López, M. (2014). Propuesta de itinerario turístico para una ciudad histórica a partir de las figuras de protección patrimonial de sus inmuebles. Un ensayo para el municipio de Padrón (A Coruña). Pasos: revista de turismo y patrimonio cultural, 12(2), 479-490.

López, A. (2014). Curso diseño gráfico. Madrid: Anaya Multimedia.

Parra, B. (2016). Diseño de material didáctico con técnica pop-up como material educativo de la fauna endémica de las islas Galápagos (tesis de pregrado). Universidad de Cuenca, Ecuador.

Pontis, S. (2016). Investigación en Diseño. Recuperado el 03 de diciembre de 2018, de: https://foroalfa.org/articulos/que-es-y-que-implica-la-investigacion-en-diseno.

Rosero N. J. (2010). Las cinco relaciones dialógicas entre el texto y la imagen dentro del álbum ilustrado (1ra ed., pp.1-22). Bogotá. Recuperado de: http://bit.ly/2azrvxi.

Samara, T. (2004). Diseñar con y sin retícula. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Serrano, M. (2015). ¡Pop-up! La arquitectura del libro móvil ilustrado infantil (tesis doctoral). Universidad de Granada, España.

UNESCO, (2017). Patrimonio Mundial. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/es/mexico/work-areas/culture/world-heritage/.

Published

2020-03-25