Challenges and perspectives of ict to guarantee the continuity of activities in the COVID-19 contingency
DOI:
https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.4.13Keywords:
virtual environment, online education, virtual tools, teaching resourcesAbstract
The covid-19 pandemic has spread worldwide, significantly affecting all countries in their economic and social spheres, basically due to the confinement and social isolation programs promoted. In this context, economic and service institutions have found it necessary to modify their ways of working to facilitate the continuity of their activities at and from home, a situation that can be seen in almost all research centers and higher education institutions. The objective of this study is to explore the use of Information and Communication Technologies (ict) to facilitate the continuity of the fundamental activities of a research center in northwestern Mexico during the first months of this health contingency period. The study makes explicit the need to gradually and systematically design and incorporate new types of work models that take advantage of new information technologies and raises the possibility of redesigning and strengthening, in a more systematic way, administrative processes and management, especially academic ones. in remote mode.
References
Asana. (2020). Software de administración y seguimiento para equipos de trabajo [aplicación web]. Google Play Store. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.asana.app.
Blue Jeans. (2017). Getting started guide [presentación de diapositivas]. Blue Jeans. https://www.bluejeans.com/sites/default/files/Blue-Jeans-Getting-Started-Guide.pdf.
Castillo Aramburu, M. (2020). Opciones para la actividad escolar durante la pandemia, covid-19 el caso de Nicaragua. En J. A. Huete Pérez (Ed.), Aportes para enfrenar la pandemia (21-26). Academia de Ciencias de Nicaragua.
Fernández, C. y Mella, I. (2016). Percepción y uso de las tic en la formación continua en las spin-off de la Universidad de Santiago de Compostela (usc). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (49), 9-23. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61711.
Galeano, M. E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Fondo Editorial Universidad eafit.
glpi. (2013, 9 de agosto). glpi 0.84 AVAILABLE. https://glpi-project.org/glpi-0-84-available/.
Margolis, A. (2020). ¿Cómo migrar de un congreso tradicional a un congreso semi-presencial o totalmente virtual? Un caso de estudio de éxito frente a la pandemia covid-19. Revista Colombiana Nefrolofía, 7(Supl 2). https://doi.org/10.22265/acnef.7.supl.2.415.
Morata Sanz, J. I. (2020). Uso de tic en orientación educativa en tiempos de covid-19. Revista aosma, 88-91. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7381638.
Rozo García, F. (2020). Revisión de las tecnologías presentes en la industria 4.0 Revista uis Ingenierías 19(2), 177-192. https://doi.org/10.18273/revuin.v19n2-2020019.
Radiotelevisión Española (rtve). (2020, 30 de marzo). Mapa del coronavirus en el mundo: casos, muertes y los últimos datos de su evolución. https://cutt.ly/MnHmfk0.
Sánchez Rojo, I. J. (2009). Plataforma Educativa Moodle: Administración y Gestión. Alfaomega/Ra-Ma.
World Health Organization (who). (2020, 11 de marzo). who Director-General’s opening remarks at the media briefing on covid-19.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.