From International Policy to the Emerging Remote Teaching Project of the Autonomous Metropolitan University
DOI:
https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.6.9Keywords:
UN, COVID-19, International Educational Policy, Educational Technology, UAMAbstract
From the context of physical isolation brought about by the global pandemic by the virus SARS-CoV-2, which causes the disease COVID-19, educational systems needed to adjust their teaching-learning process. Under this scenario, this paper reviews the international regulatory framework that provided the guidelines and actions to be implemented by governments around the world to make decisions to address socioeconomic impacts generated by the health emergency. Particularly, we describe how an official discourse by the United Nations (UN) dictated the guidelines to make use of various devices, resources and digital platforms that would allow to continue providing the services offered at different levels and educational modalities, and how, from this official discourse, the Emerging Project for Remote Education (PEER) at the Autonomous Metropolitan University (UAM) was formed, what it consists on and how it is related to policies suggested by the UN.
References
Alís, K. (2020, 18 de mayo). Gobierno de México anuncia lineamientos para el ingreso a la nueva normalidad. cnn. https://cnn.it/3kixuHD.
Cabrales, A., Graham, A., Sahlberg, P., Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., Bond, A., Lederman, D., Greene, J., Maggioncalda, J., Soares, L., Veletsianos, G. y Zimmerman, J. (2020, abril). Enseñanza remota de emergencia. Textos para la discusión. The Learning Factor. https://cutt.ly/rEPyhCx.
Castells, M. (2000). La sociedad red. La era de la información: economía, sociedad y cultura: el poder de la identidad. Siglo xxi.
Gobierno de la Ciudad de México. (2020). Decarga todos los documento del Plan Gradual hacia la Nueva Normalidad en la Ciudad de México. https://covid19.cdmx.gob.mx/nuevanormalidad.
Educación sep. (s.f.). Lineamientos de acción covid-19. Instituciones Públicas de Educación Superior. http://www.anuies.mx/recursos/pdf/LINEAMIENTOS_COVID-19_IES_SES_VFINAL.pdf.
Noticieros Televisa. (2020, 12 de mayo). amlo alista plan para regreso a la ‘nueva normalidad’ – Las Noticias . YouTube. https://youtu.be/zcONqnCRJYI.
onu México. (2020, abril). Una nueva normalidad – onu establece una hoja de ruta para levantar las economías y salvar los empleos después de covid-19. https://bit.ly/3mfvG3R.
Organización de las Naciones Unidas (onu). (2020). Marco de la onu para la respuesta socioeconómica inmediata ante el brote de covid-19. https://bit.ly/2ZzpKc7.
Orihuela, J. L. (2020, 10 de abril). Repensar la universidad en cuarentena. https://bit.ly/33p53k9.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2020, 27 de abril). Una nueva normalidad. https://bit.ly/2ZzKH6G.
UAMVIDEOS. (2020, 17 de abril). Sesión Número 474 (urgente) del Colegio Académico . YouTube. https://youtu.be/DwM9woT3J30.
United Nations (un). (2020a, marzo). Shared responsibility, global solidarity: Responding to the socio-economic impacts of covid-19. https://bit.ly/3itQ2nu.
Universidad Autónoma Metropolitana (s/f). Proyecto Emergente de Educación Remota. https://www.uam.mx/educacionvirtual/uv/peer.html.
Universidad Autónoma Metropolitana (s/f). uam virtu@l. Espacio de convergencia. https://www.uam.mx/educacionvirtual/uv/index.html.
Universidad Autónoma Metropolitana (uam). (2020). Anuario estadístico 2020. uam.
Universidad Autónoma Metropolitana (uam). (2020). Seguimiento y evaluación del proyecto emergente de enseñanza remota (peer) en el trimestre 2021. uam.
Zabala, A. (2000). La práctica educativa. Cómo enseñar. Editorial Graó.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.