Audiences and algorithms: communication of science on the Internet

Authors

  • Erick Daniel Cruz-Mendoza Universidad Autónoma de Querétaro
  • Irene Calderón-Mazzotti Universidad Autónoma de Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2022.23.1.2

Keywords:

Algorithmic phenomenology, cookies, e-Research, audiences

Abstract

The purpose of this article is to identify audiences made up of Internet users who share interests in science communication issues. For this purpose, an oriented sample of Internet sites is designed where scientific communication content is offered to find out how the audiences that consume this content are related based on the data (cookies) that users generate when they navigate and build algorithmic routes. The audience analysis is based on the extraction of publicly accessible data and is carried out with the Alexa software. By showing a route to identify the audiences that share interests in this topic, it is intended that broadcasters (institutions, groups, or individuals) know their Internet followers better and, therefore, have more information to build better content.

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Author Biographies

Erick Daniel Cruz-Mendoza, Universidad Autónoma de Querétaro

Maestro en Comunicación y Cultura Digital por la Universidad Autónoma de Querétaro. Es miembro de la Red Mexicana de Periodistas de Ciencia. Premio “Luis Estrada” a la divulgación científica realizada por jóvenes (Somedicyt y DGDC-UNAM). Investiga sobre tecnologías en la educación, medios digitales y comunicación de la ciencia.

Irene Calderón-Mazzotti, Universidad Autónoma de Querétaro

Investigadora en proceso. Socióloga por la Universidad Nacional Autónoma de México, Maestra en Comunicación y Cultura Digital por la Universidad Autónoma de Querétaro. Estudiante en el Doctorado Interuniversitario en Comunicación por la Universidad de Sevilla.
Ha participado en diversos congresos, las líneas de investigación que trabaja: salud, belleza, cultura digital, marketing de influencers, cultura algorítmica, análisis visual, corporalidad, plataformas sociodigitales, TikTok, Instagram, visualidades, feminismo, fenomenología, tecnologías digitales.

References

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Published

2022-01-03

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