Audiences and algorithms: communication of science on the Internet
DOI:
https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2022.23.1.2Keywords:
Algorithmic phenomenology, cookies, e-Research, audiencesAbstract
The purpose of this article is to identify audiences made up of Internet users who share interests in science communication issues. For this purpose, an oriented sample of Internet sites is designed where scientific communication content is offered to find out how the audiences that consume this content are related based on the data (cookies) that users generate when they navigate and build algorithmic routes. The audience analysis is based on the extraction of publicly accessible data and is carried out with the Alexa software. By showing a route to identify the audiences that share interests in this topic, it is intended that broadcasters (institutions, groups, or individuals) know their Internet followers better and, therefore, have more information to build better content.
References
Bolin, G. (2014). The Death of the Mass Audience Reconsidered: From Mass Communication to Mass Personalization. En S. Eichner y E. Prommer (eds.), Fernsehen: Europäische Perspectiven (pp. 159-172). Constanza y Münich: UVK.
Buckingham, D. (2013). The success and failure of media education. Media Education Research Journal, 4(2), 5-18. https://cutt.ly/mIpzpuR
Cabrera, A. (2010). La interactividad de las audiencias en entornos de convergencia digital. Icono14, 8(1), 11. https://doi.org/10.7195/ri14.v8i1.287.
Cruz-Mendoza, E. (2019). Divulgación científica: enseñanza y evaluación. Revista Digital Universitaria (rdu). Vol. 20, núm. 4 julio-agosto. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n4.a3.
Estalella, A., y Ardèvol, E. (2011). E-research: Desafíos y oportunidades para las ciencias sociales. Convergencia, 18(55), 87-111. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1132.
García, J. (2019). La comunicación de la ciencia y la tecnología como herramienta para la apropiación social del conocimiento y la innovación. JCOM – América Latina, 2(01). https://doi.org/10.22323/3.02010402.
García, D. y Dune, J. (2020). Los impactos de la ideología técnica y la cultura algorítmica en la sociedad: una aproximación crítica. Revista de Estudios Sociales, 71:15-27. https://doi.org/10.7440/res71.2020.02.
González-Hernández, D. (2009). Los medios de comunicación y la estructuración de las audiencias masivas. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, vol. XV, núm. 29, junio, pp. 37-68. https://cutt.ly/nIopoKy.
González-Hernández, D. (2016). Critical media participations: media literacy and youth-produced videos from Latina/o audiences in the US-Mexico border (Doctoral dissertation, UC San Diego). https://escholarship.org/uc/item/5j56p4hp.
Jensen, K. (2014). La comunicación y los medios: metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. México: Fondo de Cultura Económica.
Lasén, A. y Puente, H. (2016). La cultura digital. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Lievrouw, L. y Livingstone, S. (2006). Introduction to the updated stude edition. Handbook of new media: Social shaping and social consequences of ICTs, 1-14.
Livingstone, S. (2013). The participation paradigm in audience research. The Communication Review, 16(1-2), 21-30. https://doi.org/10.1080/10714421.2013.757174.
Mompart, J., Lozano, J. y Sampio, D. (2015). Los periodistas españoles y la pérdida de la calidad de la información: el juicio profesional. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (45), 143-150. https://doi.org/10.3916/C45-2015-15.
Pariser, E. (2017). El filtro burbuja: cómo la web decide lo que leemos y lo que pensamos. Barcelona: TAURUS.
Rossi, A. (2018) ¿Burbujas de filtro? Hacia una fenomenología algorítmica. In Mediaciones de la Comunicación, 13(1), pp. 263-281. https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2836.
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI. https://cutt.ly/2Ioa30Q.
Webster, J. y Ksiazek, T. (2012). The dynamics of audience fragmentation: Public attention in an age of digital media. Journal of communication, 62(1), 39-56. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2011.01616.x.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.