7 reflective questions for the improvement of teaching in technical-professional training

Authors

  • Micaela de Vega Universidad Nacional de Córdoba
  • Noemí Bardelli Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

reflection, didactic communication, didactic decisions, evaluation and feedback

Abstract

The health emergency measures due to COVID-19 imposed on us the need to reinvent teaching practices recognized only from face-to-face to reconfigure the passage to virtuality. This implied in an educational institution in the province of Neuquén (Argentina) designing and developing a reflection device oriented to the accompaniment and support of teaching practices, based on the relevance of the didactic and pedagogical review, promoting the invention. The device had a weekly frequency for three months, under a group modality and focused on the review and transformation of practices in the context of unknown and abrupt virtuality for most of the teachers. The shared experience in the testimony covers seven reflective questions that organized the accompaniment proposal as well as the reflections of the participating teachers at the end of it.

>> Read more

Author Biographies

Micaela de Vega, Universidad Nacional de Córdoba

Profesora en Ciencias de la Educación Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional del Comahue (UNCO) en Argentina. Es especialista en Asesoramiento Educacional por la UNCO. Se desempeña como profesora regular en Planeamiento y Administración de la Educación en la Facultad de Ciencias de la Educación FACE, UNCO. Es formadora de formadores en profesorados de educación primaria e inicial de Neuquén. Integrante del equipo de Proyecto C127 de la FACE, UNCO, “Escuela secundaria y trabajo en la provincia de Neuquén: dispositivos de formación, experiencias escolares y trayectorias juveniles”.

Noemí Bardelli, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada y Profesora en Ciencias de la Educación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (Argentina). Es Magister en Psicología Cognitiva y Aprendizaje por FLACSO (Argentina) y Universidad Autónoma de Madrid (España) y doctoranda en Educación en la Universidad de Buenos Aires (UBA). Se desempeña como docente en el Nivel de Educación Superior Universitario y No Universitario en Didáctica y Psicología Educacional. Participa de distintos espacios y dispositivos de formación docente continua de alcance provincial y nacional. Es miembro adherente del Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales (IPEHCS) y desarrolla tareas de investigación y extensión universitaria en el marco del proyecto “Escuela secundaria y trabajo en la provincia de Neuquén: dispositivos de formación, experiencias escolares y trayectorias juveniles” en la UNCO (Argentina).

Published

2021-01-04