Sex education at school… Does it work?

Authors

  • Ana Lis Heredia Espinosa Universidad Veracruzana
  • Adriana Rodíguez Barraza Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.4.12

Keywords:

sex education, sexuality, youth, risks

Abstract

We acquire knowledge about sexuality in different contexts throughout our lives: from family, school, and society. In this article, we will analyze sex education specifically taught in the school context. Each country has its ways and policies to impart sexual education, so it is interesting to know how they carry it out. In that sense, this text aims to explore how sex education is imparted in Mexico compared to other countries, especially in recent decades. Therefore, we will analyze the management in places where comprehensive sexual education has given favorable results. We will also reflect on the absence of a comprehensive approach to sex education in Mexico and how this translates in risk practices and the use of inappropriate information sources, that perpetuate gender roles, stereotypes, and violence.

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Author Biographies

Ana Lis Heredia Espinosa, Universidad Veracruzana

Es licenciada en Psicología por la Universidad Veracruzana (UV), maestra en Desarrollo Humano por el Instituto de Psicología y Educación de la UV y, actualmente, se encuentra cursando el doctorado en Psicología en el Instituto de Investigaciones Psicológicas de la UV. Es docente de asignatura adscrita a la Facultad de Psicología de la UV región Veracruz desde febrero de 2015. Tiene experiencia profesional en atención y orientación psicológica, así como en docencia a nivel licenciatura. Entre sus intereses de investigación resaltan temas como la sexualidad, el género y la psicología social.

Adriana Rodíguez Barraza, Universidad Veracruzana

Es doctora en Antropología Social por la Universidad Autónoma de Madrid. Trabaja como investigadora de tiempo completo en el Instituto de Investigaciones Psicológicas de la Universidad Veracruzana región Xalapa. Es miembro de la Academia Mexicana de Ciencias y forma parte del Sistema Nacional de Investigadores (México). Sus líneas de investigación y docencia se centran en la Cultura y la barbarie (subjetividad, violencias, educación y género).

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Published

2021-07-05