What we learned a year after the beginning of the pandemic

Authors

  • Alan Sánchez Vázquez Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.6.7

Keywords:

pandemic, learning, skills, society

Abstract

It is important to reflect in retrospect on the historical moment in which we find ourselves as students, teachers, and human beings. Evidently, the educational and social dimensions have been disrupted one year after the beginning of the strict confinement in Mexico and in the world. Many things have been modified, but how are we coping with it?

In this short article, we review what we have changed and improved, and that, once we return to the so-called “new normal”, we will integrate into our new experience, in the academic, social and emotional aspects.

>> Read more

Author Biography

Alan Sánchez Vázquez, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesor de Carrera Titular de Tiempo Completo A en la ENES León desde 2013. Ha trabajado en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) desde 2002. Cursó la Licenciatura en Enseñanza de Inglés en la Facultad de Estudios Superiores Acatlán y la Maestría en Lingüística Aplicada, en la cual desarrolló un estudio bajo la línea de investigación en aprendizaje autónomo y ambientes digitales, que lleva por título “Aprendizaje de la Entonación por alumnos de CCH en ambiente de autonomía: un estudio de caso”. Ha participado como ponente en distintos coloquios y conferencias internacionales entre los que destacan el Pronunciation in Second Language Learning and Teaching en Northern Arizona University en 2019, el Encuentro de Lenguas en Contacto Español, Inglés y Lenguas mexicanas en 2015 por la Universidad Autónoma de Nayarit, así como English Pronunciation: Issues and Practices, que tuvo lugar en Mayo de 2013 en la ciudad de Murcia, España. Ha participado en distintos grupos de trabajo entre los que destacan el proyecto English Media en línea y más recientemente en la plataforma Ambiente Virtual de Idiomas, también de la UNAM.

References

cuaed. (s.f). English Media. Unidades temáticas de inglés. https://cutt.ly/cRFaVHE.

cuaieed. (s.f.). Ambiente Virtual de Idiomas. https://avi.cuaed.unam.mx.

Hiago, C. y Sade, T. (2020, 27 de enero). The learning autonomy of the visually impaired students in language education and language acquisition. https://doi.org/10.31226/osf.io/nbg5r.

Little, D., Dam, L. y Legenhausen, L. (2017). Language Learner Autonomy: Theory, Practice and Research. Multilingual Matters.

Rueda Beltrán, M. (2010). Autoevaluación y autonomía. Perfiles Educativos, 32(130). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2010.130.20568.

Theodore Roosevelt Quotes (Author of The Rough Riders). (s. f.). Goodreads. https://www.goodreads.com/author/quotes/44567.Theodore_Roosevelt.

unam global. (s.f.). Pandemia covid-19. https://cutt.ly/fRFp3HY.

Published

2021-11-03

Issue

Section

Continuum educativo