Blockchain in education: its use in academic credentials

Authors

  • José Miguel Mata Hernández Universidad Nacional Autónoma de México
  • Sandra Avendaño Cruz Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2022.23.1.1

Keywords:

blockchain, academic credentials, academic accreditations, education

Abstract

Through the technology of blockchain, problems such as issuing, streamlining, and carrying out academic accreditations can be solved in a complete, practical, and efficient way. The application of this technology in education and by universities would generate academic accreditations where the student is the owner of his academic credential and that this is verifiable, unique, unfalsifiable, portable, downloadable, and issued in a short time.

>> Read more

Author Biographies

José Miguel Mata Hernández, Universidad Nacional Autónoma de México

Posgrado de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Licenciado en Negocios y Comercio Internacional por la Universidad Autónoma de Querétaro. Especialidad en Gestión de Riesgos Financieros y Empresariales EUDE Business School. Especialidad en tráfico y tramitación de mercancías ETTA-ESCI. Maestría en Finanzas Bursátiles por el Posgrado de la Facultad de Contaduría y Administración, UNAM. Escritor colaborador en Rankia México. Sus investigaciones están basadas en temas relacionados con el tipo de cambio, trading, Fintech, criptomonedas, PYMES, economía y finanzas.

Sandra Avendaño Cruz, Universidad Nacional Autónoma de México

Posgrado de la Facultad de Contaduría y Administración de la UNAM. Licenciada en Economía por la FES Aragón, UNAM. Maestría en Finanzas Corporativas por el Posgrado de la Facultad de Contaduría y Administración, UNAM. Jefa de Unidad en Comisión Nacional del Sistema de Ahorro para el Retiro. Sus investigaciones están basadas en temas relacionados con el tipo de cambio, índice sustentable, econometría, economía y finanzas.

References

Accredible. (s. f.). About Accredible. https://www.accredible.com/about.

Álvarez Marañón, G. (4 de mayo de 2021). El futuro de las credenciales universitarias apunta hacia Blockchain y Open Badges. https://cutt.ly/sU9heeg.

Blockcerts. (s. f.). About Blockcerts. https://www.blockcerts.org/about.html.

Block Co. (s. f.). About Block Co. https://block.co/about/.

Bit2Me Academy. (s.f.). ¿Qué es la Cadena de Bloques (Blockchain)? https://cutt.ly/zU9kYHI.

EchoLink. (s. f.). Introduction. https://cutt.ly/6U8uqm1.

Getso, M. M. A., y Johari, Z. (2017, abril). The blockchain revolution and higher education. International Journal of Information System and Engineering, 5(1), 57-66. https://doi.org/hb9r.

Han, M., Li, Z., He, J., Wu, D., Xie, Y., y Baba, A. (2018). A novel blockchain-based education records verification solution. In Proceedings of the 19th Annual SIG Conference on Information Technology Education (pp. 178-183). https://doi.org/10.1145/3241815.3241870.

Jirgensons, M., and Kapenieks, J. (2018). Blockchain and the future of digital learning credential assessment and management. Journal of teacher education for sustainability, 20(1), 145-156. https://eric.ed.gov/?id=EJ1218203.

Massachusetts Institute of Technology (24 de mayo del 2021). MIT Degree Verification. https://credentials.mit.edu/.

Matthews, D. (31 de agosto de 2021). What Blockchain Technology could mean for Universities, Times Higher Education World Rankings. https://www.timeshighereducation.com/news/what-blockchain-technology-could-mean-for-universities.

MIT Media Lab. (2 de junio de 2016). What we learned from designing an academic certificates system on the blockchain. https://medium.com/mit-media-lab/what-we-learned-fromdesigning-an-academic-certificates-system-on-the-blockchain-34ba5874f196.

Mostla. (22 de mayo del 2021). Títulos electrónicos en Blockchain. https://mostla.tec.mx/titulos-blockchain/index.html.

Open Blockchain. (24 de mayo de 2021). About Blockchain Overview. https://blockchain.open.ac.uk/about/.

Pina, A. R. B., Torlà, C. B., Quintero, L. C., y Segura, J. A. (2017). Blockchain en Educación: introducción y crítica al estado de la cuestión. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (61), a363-a363. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.61.915.

Schmidt, P. (2015). Certificates, reputation, and the blockchain. Medium. https://medium.com/mit-media-lab/certificatesreputation-and-the-blockchain-aee03622426f.

Published

2022-01-03