Education 4.0 in the professionalization of tourism: a theoretical review in the education of the sector
Keywords:
Education 4.0, Tourism 4.0, professionalization, innovationAbstract
The Fourth Industry Revolution is a phenomenon that is presented in the tourism sector, causing a technological revolution, skills and knowledge. Where Education 4.0 responds to the development of skills and skills such as: solving problems, working as a team, communication, adaptability, emotional intelligence, critical thinking, and technological skills. This article therefore analyzes Education 4.0, tourism and implementation for professionalization as an alternative to meeting the requirements of a highly changing and demanding labor market. The methodology applied for the theoretical review was carried out by bibliometric, where the main authors were identified and the possibility to be implemented in tourism activity and a descriptive method was used. Finally, the results give rise to the advantages that 4.0 education brings in the professionalization of tourism by adapting them to the needs of the labor market.
References
Antón, P. (Marzo, 20, 2013). Las TIC en el sector turismo: La cuarta revolución industrial está aquí!. Inentum. Blog Innovación activa. Turismo. https://www.inetum.com.es/es/blog/Post/Las-TIC-en-el-sector-turismo-La-cuarta-revolucion-industrial-esta-aqui/.
Basco, A. I., De Azevedo, B., Harracá, M., y Kersner, S. (2020). América Latina en movimiento: Competencias y habilidades en la Cuarta Revolución Industrial . https://doi.org/10.18235/0002132.
Flores Overda, D.M., Guzmán Games, F.J., Martínez Barragán, Y. M., Ibarra Cruz, E., Alvear Cortés, E. (2020). Educación 4.0, origen para su fundamentación. En REDINE (Coord.), Contribuciones de la tecnología digital en el desarrollo educativo y social . (pp. 165-177). Eindhoven, NL: Adaya Press. https://tinyurl.com/4xpa5nh6.
Floridi, L. (2014). The Fourth Revolution: How the Infosphere is Reshaping Human Reality . Oxford University Press.
Gayosso-Mexia, S., Alonso, A. M. C., Leal, F. B., y Torres-Rangel, C. (2020). Implicaciones del uso de la tecnología en la enseñanza turística. Boletín científico investigium de la escuela superior de Tizayuca . https://doi.org/10.29057/est.v6i11.5570.
Kao. (2018). Kao Integrated report 2018. Kao Worldwide. https://www.kao.com/global/en/.
Tiching. (2017, 26 de enero). Alfie Kohn: «Los deberes pueden ser el mayor destructor de curiosidad» . El Blog de Educación y TIC. http://blog.tiching.com/alfie-kohn-los-deberes-pueden-ser-el-mayor-destructor-de-curiosidad/.
Martínez Ruiz, Xicoténcatl. (2019). Disrupción y aporía: de camino a la educación 4.0. Innovación educativa , 19 (80), 7-12. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v19n80/1665-2673-ie-19-80-7.pdf.
Mtnet (2019). Educación 4.0- El impacto tecnológico en los nuevos procesos de aprendizaje . https://www.mtnet.com.mx/el-impacto-tecnologico-en-los-nuevos-procesos-de-aprendizaje/.
Organ, A. (2018). Educating Innovative Societies (Video). Carrnegie Mellon https://www.youtube.com/watch?v=8GDYAlMjjzU.
Organización Mundial del Turismo (omt). (2022). Barómetro Turístico . https://www.unwto.org/es/taxonomy/term/347.
Parrales, M. (2022, 31 mayo). ¿Qué es la educación 4.0 y por qué es tan relevante? – Inspire Education Latin America . Inspire Education Latin America. https://inspire-edu.tech/educacion-4/.
REDINE (Coord.). (2020). Contribuciones de la tecnología digital en el desarrollo educativo y social. Adaya Press. https://www.adayapress.com/wp-content/uploads/2020/09/contec.pdf.
Secretaría de Educación Pública (2010). La educación 4.0. https://e4-0.ipn.mx/e4-0-ipn/.
Juárez, A. R. T., Coria, E. C., y Sánchez, P. A. R. (2021). Gobernanza 4.0: desafíos en la innovación educación superior en los programas educativos de turismo y gastronomía. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales , 20 (2), 144-154. https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2020.4432.
Toro, J. (2019). La Educación 4.0 en el IPN. https://e4-0.ipn.mx/wp-content/uploads/2019/10/ipn-conversus-137-educacion-4-0-dr-toro-1.pdf.
World Economic Forum (wef) (2018). Shaping Innovative Societies in the Fourth Industrial Revolution. Presentado en Annual Meeting of the New Champions, Tianjin, China. https://weforum.ent.box.com/s/a0vbn8684ie03zk10hvr46lsa382tcpn.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Digital Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.