Post-pandemic educational leadership: a focus on telesecondary schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2024.25.2.11

Keywords:

Manager; Educational leadership; Post-pandemic; Telesecundaria; Empathy; Responsibility.

Abstract

The covid-19 pandemic configured new educational scenarios, however, the return to face-to-face classes added new responsibilities to educational administrators, from taking care of the health of the school community under their competence to generating new ways of relating to prevent greater uncertainties. In this sense, in the school zone 007 of Telesecundaria de Candelaria, Campeche, the directors resignified their educational leadership in attention to teachers, students and fathers, mothers and / or guardians. The objective of this work was to analyze post-pandemic managerial leadership during the first quarter of the 2022-2023 school year. The design of the research used was descriptive since it focused on pointing out the characteristics of the population studied, while the semi-structured interview was used as the data collection technique. After the analysis and interpretation of the data obtained, it was determined that the managerial leadership started from collaborative work with responsibility, empathy, and school management to guarantee the educational service to the school communities.

Author Biographies

Jesús Nazario Suárez Tun, Zona Escolar Telesecundarias

Licenciado en Matemáticas, Maestría en Gestión Educativa por la upn 041 “María Lavalle Urbina” San Francisco de Campeche, Campeche, Supervisor de la Zona Escolar 007 Telesecundarias. Municipio de Candelaria, Campeche.

Felipe Antonio Fernández Canul, Universidad Pedagógica Nacional

Licenciado en Educación Primaria y en Derecho; Maestro en Ciencias de la Educación y Doctor en Educación Humanista; tiene un Posdoctorado en Educación en la especialidad de Evaluación Educativa. Actualmente, se desempeña como maestro de educación primaria frente a grupo en la primaria “José María Morelos” cct 04DPR0172L y Asesor de asignatura en la maestría Pedagogía y Práctica, docente de la Universidad Pedagógica Nacional (upn) “María Lavalle Urbina”, Unidad 041, Subsede Calkiní, Campeche. Autor de las siguientes obras literarias: Innovación educativa y el fortalecimiento de la práctica docente, snte 2017; La participación de los padres de familia y la escuela primaria, snte, 2018; Instrumento de medición de una escuela primaria, un paso hacia la calidad educativa, 2019; Todo cambió para todo, Fondo Nacional de Cultura, 2020; e Idiosincrasia, Identidad y Educación en México, 2022, Fenomenología de la Práctica docente, snte 2022. Es autor de varios artículos científicos y capítulos de libros, ponente de congresos nacionales e internacionales y diseñador de cursos para la Dirección General de Educación Superior para el Magisterio (dgesum).

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Published

2024-03-06