The MOOC as a Practice of Libertarian Pedagogy: a Possible Reality for the XXI Century
Keywords:
MOOC, libertarian pedagogy, education, freedom, liberation of knowledge, knowledge network, praxisAbstract
In the 21st century, time in which educational demands are changing everyday from the personal and social needs mediated by context, it is necessary to talk about distance education, because it is becoming a theme in vogue, or better said, it is emerging in the current educational scenario. Hence becomes imperative that educational innovation be built from a pedagogical point of view, it’s mean that the educational activities in the field of e-learning are built under a learning process. In that sense, the Massive Open Online Course (MOOC) should not be an exception, to which and inherently under a pedagogical reflection, comes to light the following question: where this courses go?, where do we want to direct them? There are so many answers as teaching positions from where you can give response to these concerns, hence, it is interesting to make an analysis from the libertarian pedagogy: how is it that these positions are inside of educational philosophy? In that sense, this article shows in a concrete way the information and the necessary arguments to demonstrate that there are links between the MOOC and libertarian pedagogy, that allow to develop alternative education proposals and finally present a construction descriptive theory as how could be do a libertarian pedagogy proposal through the MOOC.
References
AGUAED, J., E. Vázquez y G. Sevillano, “MOOCs, ¿turbocapitalismo de redes o altruismo educativo? Hacia un modelo más sostenible”, en SCOPEO INFORME N°2. MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro, 2013, pp. 74-90 [en línea]: <http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf> [consulta: octubre de 2014].
BAKUNIN, M. La libertad. México: Grijalbo, 1972.
CLARK, D. “MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC”, 2013 [en línea]: <http://donaldclarkplanb.blogspot.co.uk/2013/04/moocs-taxonomy-of-8-types-of-mooc.html> [consulta: junio de 2014].
CUEVAS, J. La propuesta sociopolítica de la pedagogía libertaria, 2004, [en línea]: <http://www.kclibertaria.comyr.com/lpdf/l074.pdf> [consulta: agosto de 2014].
FEYERABEND, P. ¿Por qué no Platón?, Madrid: Tecnos, 1993.
————————— La ciencia en una sociedad libre (4ta edición), México: Siglo XXI, 2000.
FREIRE, P. La educación como práctica de la libertad (50ma edición), México: Siglo XXI, 2005.
————————— Pedagogía del oprimido (2da edición), México: Siglo XXI, 2005.
GALLO, S. El paradigma anarquista de educación, Canto Libertario, 2014, [en línea]: <http://www.cedap.assis.unesp.br/cantolibertario/textos/0126.html> [consulta: agosto de 2014].
GARCÍA, J. “Los MOOCs y el aprendizaje de la ciudadanía”, en SCOPEO INFORME N°2. MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro, 2013, pp. 106-120 [en línea]: <http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/06/scopeoi002.pdf> [consulta: junio de 2014].
GARCÍA, L. Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital, Madrid: Síntesis, 2014.
GIACOMONI, V. “La evolución del concepto de pedagogía libertaria: de la teoría a la práctica”, Revista Germinal, revista de estudios libertarios, 2008, núm. 5. [en línea]: <http://www.acracia.org/5-85a97laevolucionpedagogia.pdf> [consulta: junio de 2014].
GUTIÉRREZ, F. y D. Prieto, La mediación pedagógica; apuntes para una educación a distancia alternativa, Buenos Aires: Editorial La Crujía, 2007.
ILICH, I. La sociedad desescolarizada, México: Joaquín Moritz, 1985.
MEDINA, R. y J. Aguaeded, “La ayuda pedagógica en los MOOC: un nuevo enfoque en la acción tutorial”, @tic. Revista de innovación educativa 2013 [en línea]: <http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/download/3044/2998> [consulta: junio de 2014].
PERNÍAS, P. y S. Lujan, “Los MOOC: orígenes, historia y tipos”, Revista Comunicación y Pedagogía, 2013, núm. 269-270 [en línea]: <http://www.centrocp.com/los-mooc-origenes-historia-y-tipos/> [consulta: junio de 2014].
SIEMENS, G. Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital, Traducción de Diego E. Leal, Diciembre, 2004.
STUART, J. Sobre la Libertad, México: Gernika, 2006.
TRASATTI, F. Actualidad de la pedagogía libertaria: con un breve diccionario introductorio, Madrid: Popular, 2005.
VÁZQUEZ E., López E. y Sarasola J. La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC, España: Octaedro, 2013.
ZAPATA, M. “MOOCs, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica”, Revista Campus Virtuales, 2013 [en línea]: <http://www.revistacampusvirtuales.es/images/volIInum01/revista_campus_virtuales_01_ii-art2.pdf> [consulta: junio de 2014].
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.