Morality: Heritage's Construction
Keywords:
morality, heritage, epigenetic, culture, genetics, behaviorAbstract
This paper presents an argument to show that morality, as a human trait, can be understood historically as a characteristic that results from the convergence of elements deriving from different inheritance systems. Thus, the human capacity for becoming a moral being is the result of a range of genetic and epigenetic processes that occur both during embryonic development and throughout one’s life. After one’s birth, there are elements learned through imitation (for example, parenting behavior), as well as elements of symbolic inheritance learned, formally or informally, through education (for example, language and moral values). Morality should not be understood as a given and finished trait (or as being separate from our biological or cultural nature). We should rather understand it as a dynamic system that is in constant construction, reaching higher degrees of development through exercising choice to control the effect of one’s actions and having the capacity to decide accordingly.
References
AGUILAR, Francisco, “Plasticidad cerebral. Parte 1”, Revista Médica IMSS, 2003, Vol. 41, núm. 1, pp. 55-64.
AYALA, Francisco J. “The Biological Roots of Morality”, Biology and Philosophy, 2:235–52, 1987.
BEDGREGAL, P, B. Shand, M. Santos, P. Ventura, “Aportes de la epigenética en la comprensión del desarrollo del ser humano”, Revista Medica de Chile, 2010, núm. 138, pp. 366-372.
BETETA, E. “Neurogenética de las Funciones Cognitivas”, Revista de psiquiatría, 2003, núm. 66, pp. 335-343.
CARR, Laurie et al. “Neural mechanisms of empathy in humans: a relay from neural systems for imitation to limbic areas”, Proceedings of the national Academy of Sciences, 2003, Vol. 100, núm. 9, pp. 5497-5502.
COOLEY, C. H. Human nature and the social order, New Brunswick and London: Transaction Publishers, 1992.
DE WAALS, Frans, La buena predisposición: Los orígenes del bien y el mal en humanos y otros animales, 1996.
________, Primates y Filósofos, La evolución de la moral, Barcelona: Paidós, 2006.
DEWEY, J. Human nature and conduct, New York: Courier Corporation,1922.
FALLON, J. The Psychopath Inside: A Neuroscientist's Personal Journey into the Dark Side of the Brain, EUA: Penguin Group, 2014.
FITZ, P, “Morality and Evolutionary Biology”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2014 [en línea]: <http://plato.stanford.edu/archives/fall2014/entries/morality-biology/> [consulta: 1 de diciembre 2014].
GABOR-MIKOLOS, G y J. Rubin, “The rol of the genoma project in determining gene function: Insights from models organisms”, Cell, 2014, núm. 86, pp. 521-529.
GALLARDO, S. “Genes que se encienden, genes que se apagan”, ExactaMENTE, 2011, núm. 48.
GARZÓN, A; J. Sánchez, “Factores neurobiológicos del trastorno de personalidad antisocial” Revista de Psicología Científica, 2007 [en línea]: [consulta: 1 de diciembre 2014].
GONZÁLEZ, A, A. Martínez y A. Díaz-Anzaldúla, “La epigenética y los estudios en gemelos en el campo de la psiquiatría”, Salud Mental, 2008, núm. 31, pp. 229-237. GONZÁLEZ, H y M. Pérez, “Epigenetics and its implications for Psychology”, Psicothema, 2013, Vol. 25, núm. 1, pp. 3-12.
HELANTERÄ, H., y T. Uller, “The Price equation and extended inheritance”, Philosophy and theory in Biology, Vol. 2, 2010.
HOBBES OF MALMESBURY, Thomas, Leviethan, McMasters Univerity, 2008 [en línea]: [consulta: 10 de enero, 2016].
HUME, David, A treatise of human nature 1839-1840, New York: Courier Corporation, 2012.
JABLONKA, E. Marion, J. Lamb y A. Zeligowski, Evolution in Four Dimensions: Genetic, Epigenetic, Behavioral, and Symbolic Variation in the History of Life, EUA: MIT press, 2007.
________, “Précis of evolution in four dimensions”, Behavioral and Brain Sciences, 2007, Vol. 30, núm. 04, pp. 353-365.
KANT, Immanuel, “Antropología práctica”, España: Technos, 1990.
LAFFITA-MESAA, J. y P. Bauerc, “Herencia epigenética (metilación del ácido desoxirribonucleico): contexto clínico en neurodegeneraciones y gen ATXN2”, Medicina Clínica, 2014, Vol. 143, núm. 8, pp. 360–365 [en línea]: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025775313008567> [consulta: 2 de diciembre, 2015]
LAMM, E. “Inheritance Systems”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2014 [en línea]: <http://plato.stanford.edu/archives/win2014/entries/inheritance-systems/> [consulta: 6 de diciembre, 2014].
LORENZ, Konrad, Sobre la agresión el pretendido mal, México: Siglo XXI, 1972, pp. 342.
MARX, K. Economic and philosophic manuscripts of 1844, New York: Courier Corporation, 2012.
“Memorias VIII Congreso International Cerebro-Mente”, Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurocienicas, [en línea]: <https://revistannn.files.wordpress.com/2014/07/memorias-cogreso.pdf> [consulta: 5 de diciembre, 2015]
OSTROSKY, F. Mentes Asesinas- La Violencia en tu cerebro, México: Quo, 2011.
OSTROSKY, F., K. Borja, “Los eventos traumáticos tempranos y su relación con la psicopatía criminal”, Revista Chilena de Neuropsicología, 2009, Vol. 4, núm. 2, pp. 160-169.
PRÜFER, K. et al. “The bonobo genome compared with the chimpanzee and human genomes”, Nature, 2012, Vol. 7402, núm. 486, pp.: 1-5.
QUINTERO, F. “Epigenética, Conceptualización y Alcance Epidémico”, Revista Argentina de Antropología Biológica, 2011, Vol. 3, núm. 1, pp. 97-103.
ROSALES-REYNOSA, M, A. Ochoa-Hernández, C. Juárez-Vázquez y P. Barros-Núñez, “Mecanismos epigenéticos en el desarrollo de la memoria y su implicación en algunas enfermedades neurológicas”, Elsevier, 2014 [en línea]: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0213485314000310> [consulta: 6 de diciembre, 2015].
ROSE, S., R.C. Lewontin & L.J. Kamin, Not in our genes: biology, ideology, and human nature, The Wilson Quarterly, 1984, pp. 152.
ROUSSEAU, Jean Jacques, Emilio o la educación [1762], Aleph.com, 2000 [en línea]: <http://www.escritoriodocentes.educ.ar/datos/recursos/libros/emilio.pdf> [consulta: 10 de enero, 2016].
RUIZ, Rosaura, Ricardo Noguera y Liliana Valladares, “Las raíces evolutivas de la ética”, en GONZALEZ, J., y J. Linares (coord.) Diálogos de Bioética: Nuevos saberes y valores de la vida, México: UNAM-FCE, 2013, pp. 44.
SALAS, M. “Repercusiones médicas del descubrimiento del genoma humano”, Ochoa y la medicina clínica, 2004 pp. 57-70, [en línea]: < http://www.ujaen.es/investiga/inmunoge/gmo/articulos_espanol/genoma_humano_medicina.pdf> [consulta: 29 de noviembre 2015].
SAMANIEGO, Concepcion Medrano, “¿Es posible enseñar y aprender valores en la escuela?” Revista de psicodidáctica, 1999, Vol. 67, núm. 81.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.