Mutual Assured Destruction

Notes about the Relationship between Thrash Metal and the Cold War during the Decade of the Eighties

Authors

  • Olivia Domínguez Prieto Escuela Nacional de Antropología e Historia

Keywords:

Youth Identities, Thrash Metal, sense communities, Cold War, Mutual Assured Destruction

Abstract

In music, there has been expressed frequently individual and collective concerns of the historical moment. The last two centuries have been eyewitnesses of the complexity of the human spirit: in the midst of many contradictions, in the Twentieth Century were developed as never before major scientific and technological advances towards society, however that century would also become the framework of civil wars and international conflicts, of crushing dictatorships, massacres unprecedented extermination of entire populations and colonization of peripheral countries. Given these circumstances as a frame of reference, it is possible to explain how music from the second half of the Twentieth Century, became increasingly radical break with traditional statutes. Rock as a reference identity of young people in the last century, many musical styles ensued emerging heavy metal in its various meanings as a way of questioning the socially established rules. Thrash metal as a variant of the primal currents of metal, responds to concerns shared by the inhabitants of the planet on the effects of the Cold War during the eighties of the last century dealt with the mutual assured destruction.

Author Biography

Olivia Domínguez Prieto, Escuela Nacional de Antropología e Historia

Olivia Domínguez Prieto es egresada de la licenciatura en sociología de la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco y pasante de la carrera de historia en la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM, maestra en Antropología Social por la Escuela Nacional de Antropología e Historia, Doctora en Urbanismo por la Facultad de Arquitectura de la Universidad Nacional Autónoma de México y Doctora en Tanatología por el Instituto Mexicano de Psicooncología. Ha publicado diversos artículos en revistas y libros colectivos y ha participado presentando trabajos de su autoría sobre temáticas urbanas en eventos académicos de corte nacional e internacional en México, Uruguay, El Salvador, Honduras, Argentina, los Estados Unidos y Serbia. Ha trabajado como profesora/ investigadora en la Universidad Autónoma Metropolitana, el Instituto Politécnico Nacional, el Instituto Nacional de Bellas Artes y en la Escuela Nacional de Antropología e Historia, en donde actualmente funge como jefa del posgrado en Antropología Social. En el año de 2006 la Universidad Nacional Autónoma de México le  otorgó la medalla al mérito universitario Medalla Alfonso Caso como la graduada más destacada del programa de Doctorado en Urbanismo. Es autora del libro “Trovadores Posmodernos. Los Músicos del Sistema de Transporte Colectivo Metro”, editado por la UNAM (2010) y coordinadora del libro “El Anarquismo en México (2015). Es miembro fundador de la asociación de historiadores mexicanos Palabra de Clío A.C

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Entrevista

Oscar Clorio Basurto, baterista de los grupos mexicanos Damned Cross, Cenotaph y Denial, 24 de mayo de 2016.

Published

2017-03-15