Odontological and Oral Health Educational Videos via Moodle

Authors

  • María Cristina Sifuentes Valenzuela Universidad Nacional Autónoma de México
  • Ricardo Ortiz Sánchez Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Odontología
  • Christian Meneses Reyes Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Odontología

Keywords:

Moodle, educational videos, cooperative learning, odontology

Abstract

Previous to their formation as students in clinical practice, future odontologists get to witness ondontological procedures. This is a way for them to acquire security and experience for their future practice with patients. Unfortunately, not all students can witness this kind of demonstrations: groups are too numerous and the demonstrations are done in real time. Because of this, the Moodle platform allows to implement didactic procedures based on the use, creation and edition of videos that permit a cooperative and constructive way of learning.

Author Biographies

María Cristina Sifuentes Valenzuela, Universidad Nacional Autónoma de México

Secretaria Académica, Facultad de Odontología, UNAM

Ricardo Ortiz Sánchez, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Odontología

Técnico Académico Asociado “A” Tiempo Completo Interino

Christian Meneses Reyes, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Odontología

Profesor de Asignatura “A” de la Facultad de Odontología de la UNAM

References

BARKLEY, E., P. Cross y C. Howell, Técnicas de aprendizaje colaborativo, Madrid: MORATA, S. L., 2007.

BROWN, J., A. Collins y P. Duguid, “Situated cognition and the culture of leaming”, Educational Researcher, 1989, pp. 32-42.

CARNEIRO, R. y J. Toscano, Los desafíos de las TIC para el cambio educativo, Madrid: Fundación Santillana, 2009.

CONGRESO DE LOS ESTADOS UNIDOS MEXICANOS, “Ley federal del derecho de autor”, Diario Oficial de la Federación, 1996-2016, pp. 23-25.

GONZÁLEZ, A. Guía de apoyo para el uso de Moodle, Oviedo: EUITIO, 2009.

JOHNSON, D. y R. Johnson, “New developments in social interdependence theory”, Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 2005, pp. 285–358.

PALMERO, L. “La teoría del aprendizaje significativo”, Concept Maps: Theory, Methodology, Technology, Pamplona: Concept Mapping, 2004, pp. 10.

PERRENOUD, P. Construindo competencias, Brasil: Nova Escola, 2000. POZO, J. Adquisición de conocimiento, España: Morata, 2003.

RODRÍGUEZ, L. y M. Moreira, La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva, Barcelona: Ediciones Octaedro, 2010.

SCAGNOLI, N. “Estrategias para Motivar el Aprendizaje Colaborativo en Cursos a Distancia”, University of Illinois, 1, 2005.

Published

2017-03-15

Most read articles by the same author(s)