Student´s perspective about the use of Moodle for learning experimental subjects
Keywords:
Moodle platform, student perspective, Moodle useAbstract
The Moodle platform is an excellent tool to complement in site teaching by encompassing other ICTs that allow interaction between users. In addition, links to pages of interest, digital libraries, collections of videos and images, as well as uploading files in different formats can be used to share information, apply exams, questionnaires and tasks as well as schedule lessons and surveys. Some studies have reported the multiple advantages of this platform in university teaching, considering only the perspective centered on the teacher and leaving aside the needs and concerns of the student. Therefore, the present descriptive study aims to give voice to the UNAM students to know which of the technical and pedagogical aspects they like or dislike, which allows identifying advantages and disadvantages of its use, in order to make better use of the tool. The results show that the main uses identified for the students that are given to this ICT are: to evaluate and to support the subject.
Most students are pleased by the application of online test; however they require feedback to their answers. There are conflicting opinions when used as a support for the subject. On one hand, students are pleased to have the material in one place and that it has been reviewed and recommended by their teachers, while others require more interaction with their teacher, the materials and their own colleagues, as well as request feedback on their work. In this way, it is concluded that this tool has acceptance and presents several advantages for its use with university students, which allows adapting to different teaching strategies, however, the challenge of improving the technical and pedagogical knowledge of the users is clear. Exploit the didactic potential of the Moodle platform.
References
CARMONA FERNÁNDEZ, Juan José, LUQUE IBÁÑEZ, Luis. “Pedagogía crítica y Web 2.0: formación del profesorado para transformar el aula” Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación del Profesorado. [en línea]. 2011, vol.14. núm. 2. Disponible en: http://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/digital/163/1666 [Fecha de consulta el 10 de Febrero de 2016].
DE MIGUEL DÍAZ, Mario. Modalidades de Enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. [en línea]. Oviedo: Universidad de Oviedo, 2006. Disponible en: http://www.uvic.es/sites/default/files/Ensenanza_para_competencias.PDF [Fecha de consulta: 12 de Febrero del 2016].
FLORES OROZCO, María Guadalupe Ziola; RAMÍREZ MONTOYA, María Soledad. Interrelación de la evaluación de los aprendizajes con la retroalimentación como estrategia para la mejora educativa. [en línea]. Universidad de Guadalajara, 2009. Disponible en: http://www.ruv.itesm.mx/convenio/catedra/recursos/material/ci_22.pdf [Fecha de consulta: 17 de Febrero del 2016].
HERNÁNDEZ RAMOS, Juan Pablo; MARTÍNEZ ABAD, Fernando; TORRECILLA SÁNCHEZ, Eva María. Valoración de la wiki como recurso educativo en e-learning. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. 2014, cúm. 14. p. 97-111.
JIMÉNEZ-VALVERDE, Gregorio; NÚÑEZ-CRUZ, Eva. “Cooperación on-line en entornos virtuales en la enseñanza de la química". Educación Química. 2009, vol. 20, núm. 3, p. 314-319.
MORENO ORTIZ, Antonio. PÉREZ HERNÁNDEZ, Chata; DEL OLMO BAÑUELOS, Elena. Utilización de Moodle como plataforma para la investigación educativa: aplicación a los córpora de aprendices de lenguas. [en línea]. Revista de Medios y Educación. Núm. 43. Disponible en: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.09(2013).
RODRÍGUEZ ESPINOZA, Holmes; RESTREPO BETANCUR, Luis Fernando; ARANZAZU, Diego. “Alfabetización informática y uso de sistemas de gestión del aprendizaje (LMS) en la docencia universitaria”. Revista de la Educación Superior. 2014. Vol. 43, núm. 171 p. 139-159. ISSN: 0185-2760.
VALENZUELA-ZAMBRANO, Bárbara; PÉREZ-VILLALOBOS, María Victoria. “Aprendizaje autorregulado a través de la plataforma Moodle”. Educación y Educadores. 2013, vol. 16, núm. 1, p. 66-79. ISSN: 0123-1294.
VIDRIO, P. D; GÓMEZ, M. G; ZAMBRANO, D. “Valoración didáctica del uso de Moodleen la educación media superior”. Revista de Innovación Educativa. 2015, vol.7, núm1, p. 1-14.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.