Student´s perspective about the use of Moodle for learning experimental subjects

Authors

  • María del Carmen Urzúa Hernández Universidad Nacional Autónoma de México
  • Diana Patricia Rodríguez Pineda Universidad Pedagógica Nacional de México

Keywords:

Moodle platform, student perspective, Moodle use

Abstract

The Moodle platform is an excellent tool to complement in site teaching by encompassing other ICTs that allow interaction between users. In addition, links to pages of interest, digital libraries, collections of videos and images, as well as uploading files in different formats can be used to share information, apply exams, questionnaires and tasks as well as schedule lessons and surveys. Some studies have reported the multiple advantages of this platform in university teaching, considering only the perspective centered on the teacher and leaving aside the needs and concerns of the student. Therefore, the present descriptive study aims to give voice to the UNAM students to know which of the technical and pedagogical aspects they like or dislike, which allows identifying advantages and disadvantages of its use, in order to make better use of the tool. The results show that the main uses identified for the students that are given to this ICT are: to evaluate and to support the subject.
Most students are pleased by the application of online test; however they require feedback to their answers. There are conflicting opinions when used as a support for the subject. On one hand, students are pleased to have the material in one place and that it has been reviewed and recommended by their teachers, while others require more interaction with their teacher, the materials and their own colleagues, as well as request feedback on their work. In this way, it is concluded that this tool has acceptance and presents several advantages for its use with university students, which allows adapting to different teaching strategies, however, the challenge of improving the technical and pedagogical knowledge of the users is clear. Exploit the didactic potential of the Moodle platform.

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Author Biographies

María del Carmen Urzúa Hernández, Universidad Nacional Autónoma de México

Bióloga por la FES Iztacala, Maestra en Ciencias por la Facultad de Ciencias y Doctora en Psicología Educativa por la Facultad de Psicología todas de la UNAM. Realizó una estancia Posdoctoral en la UPN en el área de Educación en Ciencias. Tiene 20 años de experiencia docente impartiendo clases de licenciatura y posgrado en la UNAM, UPN y otras instituciones de educación superior.
Realiza investigación educativa, cuyos resultados han generado una colección de videos instruccionales. Ha difundido sus resultados en Congresos de Microbiología, enseñanza de la Biología y Psicología Educativa, así como en artículos de revistas nacionales e internacionales.

Diana Patricia Rodríguez Pineda, Universidad Pedagógica Nacional de México

Licenciada en Física, Magister en Docencia de la Física, cuenta con estudios de Estudios de Maestría en Filosofía con énfasis en Epistemología y Doctora en Educación. Profesora Titular del Cuerpo Académico de Educación en Ciencias de la Universidad Pedagógica Nacional de México, actualmente es la responsable del Doctorado en Educación de la misma Universidad. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) y cuenta con el reconocimiento de perfil PRODEP de la SEP. Tiene publicaciones e investigaciones en los temas de concepciones epistemológicas, de aprendizaje y de evaluación; formación de profesores de ciencias; desarrollo curricular y ambientes de aprendizaje y TIC.

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Published

2017-03-15