Teachers as researchers of their practice
DOI:
https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n4.a5Keywords:
research training, teacher researchers, research in education, research from practiceAbstract
This article sets forth the experience of the participants in the specialization course “Research in Education from the Teaching Practice”, developed by the Subdirectorate of Research in Education, from the Coordination of Educational Development and Curricular Innovation (CODEIC) of the National Autonomous University of Mexico (UNAM). This course was held throughout 2017, designed during the first semester of that year, and carried out and evaluated throughout the second half of that year. In this document, the voices of both the teachers who took the course and those who were in charge of the training process can be found, parting from the design of the proposal and its implementation, to its evaluation. The testimonies coincide in establishing that it was a significant and useful training experience for their professional and personal development.
References
Baquero, R. (2002). Del experimento escolar a la experiencia educativa. La transmisión educativa desde una perspectiva psicológica situacional. Perfiles Educativos, 24(98), 57–75.
Chaves, A. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 25(2), 59-65. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v25i2.3581.
Díaz Barriga, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), 105–117.
Gertrudix, F., y García, F. (2011). Aprendizaje situado y cooperativo en educacíon superior: una experiencia con equipos de trabajo en ciencias de la comunicacíon. Revista Linhas, 12(2), 18-30.
Guitar, E. (2011). Aplicaciones contemporáneas de la teoría vygotskiana en educación. Revista de Educación y Desarrollo Social, 5(1), 95-113.
Leguízamo, A., Montaño, N. y Villarroel, G. (2004). Una experiencia de aprendizaje situado: laboratorio de desarrollo de software. Recuperado de: http://www.lmi.ub.es/edutec2004/pdf/156.pdf.
Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educacion superior. Laurus, 14, 158-180.
Sagástegui, D. (2004). Una apuesta por la cultura: el aprendizaje situado. Revista Electrónica Sinéctica, 24, 30–39. Recuperado de: http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=99815918005.
Scruzzi, G. (2016). El aprendizaje situado como instrumento de promoción del compromiso social. Didac, 67, 33–54.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.