The experience of being a nursing student in the new normal post COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2023.24.5.16Keywords:
nursing students, life's experiences, pandemics, COVID-19Abstract
Interpret the experiences lived by nursing students in the new normal post covid-19. Methodology: Qualitative study of phenomenological design, with a structural sample of 16 undergraduate students distributed in four focus groups; the main inclusion criterion was being enrolled in the disciplinary course of the Nursing Degree educational program. For data collection, a semi-structured interview was used, which was audio recorded for transcription. The analysis was performed through the Atlas.ti program version 22.2.3.0. Results: four categories of analysis were identified: i. Teaching-learning process during the covid-19 pandemic; ii. Reincorporation to the new normality; iii. Being a nursing student during the health emergency and iv. The student’s feelings. Conclusions: In the experience of the nursing students during the new normal, post covid-19, we found the importance of practice and the hybrid scenario in the training process. At the same time, we identify the limitations and challenges that lead to stress and fear in the students. All this transforms the concept of being a nurse and evidences the need to modify the development of academic activities for an effective reincorporation.
References
Abuabara, Y. (2020). Ataque al personal de la salud durante la pandemia de covid-19 en Latinoamérica. Acta Medica Colombiana-Digital, 45(3). https://doi.org/10.36104/amc.2020.1975
Bassi Follari, J. E. (2015). El código de transcripción de Gail Jefferson: adaptación para las ciencias sociales. Quaderns de Psicología, 17(1), 39-42. http://dx.doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1252
Battista Armenio, G. (2021). Existencia y otros. Para una reevaluación de das Man en Sein und Zeit, partiendo del concepto de posible. Studia Heideggeriana, 10, 189-207. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7834280
Cedeño Tapia, S. J., Villalobos Guiza, M. N., Rodríguez López, J. I., y Fontal Vargas, P. A. (2021, agosto). La educación de enfermería en Latinoamérica y los entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. CuidArte, 10(20), 19-30. https://www.revistas.unam.mx/index.php/cuidarte/article/view/79919
Estrada Villa, A. (2017). Heidegger y su concepto de mundo. Ratio Juris unaula, 1(3), 123-134. https://publicaciones.unaula.edu.co/index.php/ratiojuris/article/view/281
Espinosa Ferro, Y., Mesa Trujillo, D., Díaz Castro, Y., Caraballo García, L., y Mesa Landín, M. A. (2021). Estudio del impacto psicológico de la covid-19 en estudiantes de Ciencias Médicas, Los Palacios. Revista Cubana Salud Publica, 46 (01), 2659. https://scielosp.org/article/rcsp/2020.v46suppl1/e2659/es/
Flores, F. (2021). Héroes sin capa en tiempos de pandemia. Instituto de Políticas Públicas en Salud. https://tinyurl.com/43j4uver
Fuster Guillen, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Revista de Psicología Educativa Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Guzmán Gómez, C., y Saucedo Ramos, C. L. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y los estudios. Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes. rmie, 20(67), 1019-1054. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14042022002
López Espuela, F. (2020). Retos de la enseñanza virtual en las facultades de Enfermería. Elsevier Connect. https://tinyurl.com/59pca7hd
Meléndez Chávez, S. (2020). La importancia de la práctica en la formación de enfermería en tiempos de Covid-19: experiencias de alumnos. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(4). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2479
Mendieta-Izquierdo, G., Ramírez-Rodríguez, J. C, y Fuerte, J. A. (2015). La fenomenología desde la perspectiva hermenéutica de Heidegger: una propuesta metodológica para la salud pública. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 33(3), 435-443. https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v33n3a14
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital, 2, 1-25. https://ddd.uab.cat/pub/athdig/15788946n2/15788946n2a8.pdf
Moreno Almazán, O. (2020, 1 de septiembre). La nueva normalidad y la educación: ¿tragedia o evolución? Gaceta Iztacala. https://fenix.iztacala.unam.mx/?p=29046
Ramírez-Pérez, M., Cárdenas-Jiménez, M., y Rodríguez-Jiménez, S. (2015). El Dasein de los cuidados desde la fenomenología hermenéutica de Martín Heidegger. Enfermería universitaria, 12(3), 144-151. https://doi.org/10.1016/j.reu.2015.07.003
Rateau, P., y Lo Monaco, G. (2013). La Teoría de las Representaciones Sociales: Orientaciones conceptuales, campos de aplicaciones y método. ces Psicología, 6(1), 22-42. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539419003.pdf
Rodríguez Sabiote, C., Lorenzo Quiles, O., y Herrera Torres, L. (2005). Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, sociotam, 15(2), 133-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65415209
Tenny, S., Brannan, J. M., y Brannan, G. D. (2022). Qualitative Study. StatPearls Publishing. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29262162/
Urbina Cárdenas, J. E., y Ovalles Rodríguez, G. A. (2018). Teoría de las representaciones sociales. Una aproximación al estado del arte en América Latina. Psicogente, 21(40), 495-544. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3088
Villaroel, G. E. (2007). Las representaciones sociales: una nueva relación entre el individuo y la sociedad. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 17(49), 434-454. https://www.redalyc.org/pdf/705/70504911.pdf
Wong Matos, J., Samillán Yncio, G., Huaman Lanazca, E., y Limaylla Villanueva, A. M. (2021). Impacto de la covid-19 en la formación y práctica de valores del profesional de Enfermería. Revista Multi-ensayos, 7(13), 43-50. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v7i13.10751
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.