Instructional Design in MOOCs: What Aspects to Take into Account?

Authors

  • Beatriz Capristán Jimeno International Institute for Educational Planning

Keywords:

MOOC, flexibility, collective knowledge, emotions, evaluation, feedback, instructional strategies

Abstract

This article aims to show the main results found in a case study exploratory, which seeks to identify instructional strategies considered by the pedagogical teams of the Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM, (National Autonomous University of Mexico) and the Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED, (National University of Distance Education) in Spain, for the design of seven massive courses open online (MOOC) implemented in Coursera and MiridaX.

Four instructional aspects, which were used for the development of the research were identified: flexibility, collective knowledge, emotions and evaluation-feedback. The results showed that strategies related to flexibility were partially used to privileging the linear navigation courses. On the other hand, the majority of the members of the pedagogical teams employed learning community organization strategies, while the generation were little used. The emotional aspect was taken into account, however it was noticed that its use is not yet generalized in both University contexts. Finally, in relation to the strategies of evaluation and feedback is recommended to strengthen the training of participants to perform a constructive feedback.

Author Biography

Beatriz Capristán Jimeno, International Institute for Educational Planning

Beatriz Capristán es egresada de la Universidad Nacional de Trujllo (Perú) de la carrera de Educacion Secundaria. Especialidad Iidiomas (Francés, Inglés).

Tiene una maestría en Ciencias del Lenguaje de la Universidad Stendhal de Grenoble (Francia) y en ingeniería de medios digitales para la educación en la Universidad de Poitiers, Francia.

Ha trabajado durante sietes años la Alianza Francesa de Trujillo como profesora de francés, responsable del servicio CampusFrance, correctora y examinadora de los diplomas internacionales DELF. Así mismo, se desempeñó como profesora de inglés en el centro de Idiomas de la Universidad Nacional de Trujillo. También trabajó como diseñadora instruccional  en el Centro Audiovisual de Royan para el Estudio de las Lenguas, en donde participó en la enseñanza en línea del francés como lengua extranjera.

Ha realizado estancias de investigación sobre el diseño instruccional de los ambientes de aprendizaje en línea en la Universidad de McGill (Canada), en la Universidad Nacional Autónoma de Mexico (Mexico) y en la UNED (España).

Actualmente trabaja como consultora en el Servicio de Formación del Instituto International de Planificación para la Educación de la UNESCO (Paris, Francia).

References

ASTLEITNER, H. Designing emotionally sound instruction-An empirical validation of the FEASP-approach. Journal of instructional Psychology, 28(4), 209-219. 2001.

BACHELET, R. Les MOOC, analyse des dispositifs. Évaluation par les pairs, 2014. [en línea]: <http://fr.slideshare.net/bachelet/atelier-colloque-elearning-30-tecfa-valuation-par-les-pairs-18102014>

BRAND-GRUWEL, S. et al., “Learning Ability Development in Flexible Learning Environments”. Spector, J.M., Merrill, D.M., Elen J., Bishop, M.J. (Eds.), Handbook of Research on Educational Communications and Technology. New York: Springer, pp. 363 – 373. 2014.

BIELACZYC, K., Collins, A. Learning Communities in Classrooms: A Reconceptualization of Educational Practice, 1999 [en línea]: <http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic541040.files/Bielaczyc%20and%20Collins-Learning%20Communities%20in%20Classrooms.pdf> Traducción del autor.

CISSEL, M. MOOC et évaluation par les pairs : l’épineuse question du procédé de notation, 2014 [en línea]: <http://blog.educpros.fr/matthieu-cisel/2015/01/12/du-mooc-a-lapprentissage-adaptatif-tuteurs-intelligents-et-personnalisation/>

GARCÍA CABRERO, Benilde, "Las dimensiones afectivas de la docencia". Revista Digital Universitaria. 1 de noviembre de 2009, Vol. 10, No. 11. Disponible en Internet: <http://www.revista.unam.mx/vol.10/num11/art71/int71.htm> ISSN: 1607-6079.

MARGARYAN, A., Bianco, M., Littlejohn, A. "Instructional quality of Massive Open Online Courses (MOOCs)". Computers & education, 80, 77 – 83. 2014 [en línea]: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S036013151400178X>

MÜLLER, H., Reichelt, M. “Emotional design in multimedia learning: Differentiation on relevant design features and their effects on emotions and learning”. Computers in Human Behavior, 44, 81-95. 2014.

NEBRA, M. "xMOOC,cMOOC… Qu’est-ce qui marche vraiment?". OpenClassrooms [en línea]: <http://blog.openclassrooms.com/2013/06/xmooc-cmooc-quest-ce-qui-marche-vraiment/> [consulta: 26 de junio de 2013].

LÉVY, P. Inteligencia colectiva: por una antropología del ciberespacio. Washington: BIREME. 2004.

KOP, R., Fournier, H. Social and Affective Presence to Achieve Quality Learning in MOOCs. Bastiaens, T., Marks, G. (Eds.). Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2013, pp. 1977-198 [en línea]: <http://www.editlib.org/p/115169/>

PEKRUN, R. et al.. “Boredom in achievement settings: Exploring control–value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion”. Journal of Educational Psychology, 102(3), 531. 2010.

REISER, R. A., Dempsey, J. V. Trends and Issues in Instructional Design, 2nd ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc. 2007.

RICHARDSON, J.C., Swan, K.S. Examining social presence in online courses in relation to students' perceived learning and satisfaction. J. Asynchronous Learn. Netw. 2003, 7, 68–88.

SIEMENS G. Innovation in open online courses, 2014 [en línea]: <http://www.elearnspace.org/blog/2014/10/07/innovation-in-open-online-courses/comment-page-1/>

Published

2017-03-15