A Brief Tour of the Dominican, Ecuadorian and Peruvian Minifiction
Keywords:
minifiction, Peruvian minifiction, Dominican minifiction, Ecuadorian minifiction, Latin American minifictionAbstract
For over thirty years ago the studies about minifiction began as an autonomous narrative literary gender, whose presence is primarily in Latin American literature; therefore, this paper is a brief tour of the Dominican, Ecuadorian and Peruvian minifiction, as their corpus begin to occupy an important place in the historiography of Latin American minifiction, either for its production, cultural activities and textual quality.
References
AMARO, Valentín. Mariposas negras. Santo Domingo: Editorial Santuario, 2014.
CHEVALIER, Nan. El domador de fieras y otros nanorrelatos. Santo Domingo: Editora Nacional, 2014.
GUZMÁN, Ibeth. Yerba mala. Santo Domino: Ediciones Hojarasca, 2014.
PEÑA, Alexis. Gente de pocas palabras. Santo Domingo: s/e, 2013.
VALDEZ, Pedro Antonio. Mitología de bolsillo. Guatemala: Letra Negra, 2012.
ALMENDÁRIZ RUEDA, Roberto. De ladridos y palabras. Quito: Eskeletra Editorial, 2013.
DÁVILA VÁZQUEZ, Jorge. Cuentos breves y fantásticos. Quito: El Conejo, 1994.
________, Arte de la brevedad. Quito: Libresa, 2001.
________, Minimalia. Quito: El Conejo, 2005.
DELGADO SANTOS, Francisco. ¡Qué chiste!, Ecuador: Alfaguara, 2002.
ENCALADA VÁSQUEZ, Oswaldo. La muerte por agua. Cuenca: Universidad de Cuenca, 1980.
MENDIETA CABRERA, Nancy Elizabeth. Antología crítica del microrrelato: un vistazo sobre la producción ecuatoriana. Tesis de licenciatura. Universidad de Cuenca, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 2015.
RODRÍGUEZ PAPPE, Solange. Tinta Sangre. Guayaquil: Gato Tuerto Producciones, 2000.
________, Estudio y recopilación del microrrelato ecuatoriano del siglo XX. Tesis de licenciatura. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Facultad de Comunicación Social y Literatura, 2005.
________, El lugar de las apariciones. Guayaquil: Edino, 2007.
________, Balas perdidas. Quito: Colección Poesía Conchasqui, 2010.
________, La bondad de los extraños. Quito: Ediciones Antropófago, 2014.
________, Caja de magia. Managua: Parafernalia Ediciones, 2013.
RUALES HUALCA, Huilo. Esmog. Quito: Eskeletra Editorial, 2006.
AMÉZAGA, Carlos Germán. Ars brevis, vita longa. Lima: Editorial Caja Negra, 2015.
AYLLÓN, Ricardo. Pocas Pulgas. Imagen de la microficción anchashina. Chimbote: Ediciones 5 esquinas, 2010.
BELEVAN, Harry. Cuentos de bolsillo. Lima: Universidad Ricardo Palma, 2007.
BENZA GONZÁLEZ, Alberto. A la luz de la Luna. Lima: Editorial Micrópolis, 2011.
________, Entre vivos y muertos. Lima: Ediciones La Nave, 2015.
BOSSIO SUÁREZ, Sandro. Territorio muerto. Lima: Editorial Micrópolis, 2014.
CRISTÓBAL BARSALLO, Jomar. El dos veces nacido. Lima: Editorial Micrópolis, 2011.
DONAYRE, José. El horno del reverbero. Lima: Mundo ajeno editores, 2007.
________, Ars brevis, Lima: Mesa redonda editores, 2008.
________, Haruhiko & Ginebra. Lima: edición del autor, 2009.
DÍAZ HERRERA, Jorge. Alforja de ciego. Lima: Editorial Lumen, 1979.
GÁLVEZ RONCEROS, Antonio. Monólogo desde las tinieblas. Lima: Editorial Inti Sol, 1975.
GALLEGOS SANTIAGO, Óscar. El microrrelato peruano. Teoría e historia. Lima: Editorial Micrópolis, 2015.
GUILLÉN PADILLA, William. Los escritos del oidor. Cajamarca: Fondo Editorial de la Municipalidad Provincial de Cajamarca, 2006.
________, Lo que yo Barman oí. Cajamarca: Editorial Petroglifo, 2010.
________, Microcuentos. Cajamarca-Lima: Sumeria Editores y Lluvia Editores, 2011.
________, Cuaderno de almanaquero. Cajamarca: Fondo Editorial de la Municipalidad Provincial de Cajamarca, 2011.
________, 77 + 7 nanocuentos. Editorial Petroglifo, Lluvia Editores y Sumeria Editores, 2012.
________, Lo que yo Barman oí (antología esencial). La Libertad: Ediciones Orem, 2012.
GONZÁLEZ PRADA, Manuel. El tonel de Diógenes, México: Editorial Tezontlé, 1945.
IRIARTE, Maritza. Aztiram. Un mundo de brevedades. Lima: Editorial Micrópolis, 2013.
IWASAKI, Fernando. Ajuar funerario. Madrid: Páginas de Espuma, 2004.
KLAUER, César. La eternidad del instante. Lima: Editorial Micrópolis, 2011.
LOAYZA, Luis. El avaro. Lima: Instituto Nacional de Cultura, 1955.
MINARDI, Giovanna. Breves. Brevísimos. Antología de la minificción peruana. Lima: Santo Oficio, 2006.
MINO JOLAY, Carlos. Escoba al revés. Lima: Ediciones Vida y Palabra, 1960.
MORALES, Ítalo. El cielo desleído. Chimbote: Fondo Editorial Intiwatana, 2006.
________, El aullar de las hormigas. Chimbote: Río Santa Editores, 2007.
PALMA, Ricardo. Tradiciones en sala verde. Lima: Editorial Universitaria, 1973.
RIVERA SAAVEDRA, Juan. Cuentos sociales de ciencia-ficción. Lima: Editorial Horizonte, 1976.
SUMALAVIA, Ricardo. Enciclopedia mínima. Lima: Fondo Editorial de la PUCP, 2004.
________, Colección minúscula. Cinco espacios para la ficción breve. Lima: Ediciones COPÉ, 2007.
TEMOCHE, Gerardo. Antología del cuento breve. Piura: Grupo Editorial Illescas, 2003.
TORRES FIGUEROA, Celso Víctor. Tradiciones en “Salsa roja”. Caraz: Edición del autor, 2003.
VALDELOMAR, Abraham. “Neuronas” en Abraham Valdelomar. Obras Completas. Tomo IV. Edición a cargo de Ricardo Silva Santisteban. Lima: PETROPERÚ Ediciones, 2001.
VALLEJO, César. Contra el secreto profesional. Lima: Mosca Azul Editores, 1973.
VÁSQUEZ GUEVARA, Rony. Circo de pulgas. Minificción peruana. Estudio y antología (1900-2011). Lima: Editorial Micrópolis, 2012.
VELÁZQUEZ ROJAS, Manuel. Isla de otoño y fábulas. Lima: Ediciones Perú Joven, 1966.
ZAVALETA, Carlos Eduardo. Cuentos brevísimos. Lima: Editorial Informática Brasa Eds., 2007.
ZÚÑIGA, Lucho. Cuatro páginas en blanco. Lima: Paracaídas Editores, 2010.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.