Social Representations of Teacher Students about vulnerable groups

Authors

  • Hilda Berenice Aguayo Rousell Facultad de Estudios Superiores Aragón, Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

social representations, teacher training student, vulnerable groups

Abstract

The research investigates the social representations teacher training students have about some vulnerable groups – elderly, disabled, homosexual, lesbian, indigenous, HIV patients-. It's important to know their beliefs and thoughs, because of the importance of his profession in teaching the next generation of citizens. The goal of the research is to go from the theory of Moscovici (1979) delving into the common sense knowledge of the students. since this kind of knowledge condenses opinions, thoughts, values, beliefs constructed in interactions with the social group and are determinant in the actions and practices related to the object of representation. A questionnaire was applied to 319 students in 5 public teacher training colleges in Mexico City. The results showed greater acceptance of indigenous (82.3%), while the most rejected group were the disabled (66.6%). It was found that institutions with higher levels of acceptance were ENMJN (85.1%) and BENM (80.4%), while the ESEF (65.4%) and ENSM (63.9%) show the lowest percentages of acceptance. ENE was placed in the center (76.2%), which is notable for being an institution whose main mission is educational integration

Author Biography

Hilda Berenice Aguayo Rousell, Facultad de Estudios Superiores Aragón, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Pedagogía (UNAM). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SIN) Nivel I. Forma parte de la planta académica del Programa de Posgrado en Pedagogía, FES Aragón  (UNAM). Profesora Investigadora en la Escuela Superior de Educación Física (SEP), en donde ha coordinado varios proyectos colectivos de investigación relacionados con la Actividad Física y Salud en adolescentes de secundaria y con la enseñanza de la investigación en licenciatura. Ha publicado diversos artículos de investigación y participado en proyectos colectivos de investigación interinstitucional: Cultura Ciudadana en Instituciones de Educación Superior; Estudio de la Ciudadanía en las Escuelas Normales; Estigma y Discriminación en estudiantes normalistas, con instituciones como el IISUE, UNAM; FES Aragón; FES Zaragoza; FES Iztacala; DGENAM, SEP.

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Published

2017-03-23

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