Reading and writing as a space of necessities for continue training on higher education
Keywords:
writing and reading, academic training, academic papers, Machine Learning, teachingAbstract
This text presents a diagnosis about reading and writing process and its influence in the Engineering students from the Tecnológico Superior P’urhépecha. In this context, several situations that expose the deficient quality in the academic writings are being observed. There are a lot of elements that contribute to this problem. However, in this case, it is our intention to approach the writing and reading as a learning intervening process, with the purpose of ident ifying where it belongs so it can be inserted as part of the Engineering degrees curricular plan. There are some Institutions, like the one mentioned above, that lack a conciliatory project in their plans of study. In this scenario, it can be suggested to incorporate Writing and Reading as a complementary course. By this means, it is expected to take a first step in these sorts of investigations that would lead to improve the educational quality in these institutions. Besides, it is also proposed that all those who are involved in this process make a critical reflect ion about their own educative quality.
References
CARLINO, P. Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. España: Fondo de Cultura Económica de España, 2005.
------ La escritura en la investigación. Conferencia Magistral en el ámbito del Seminario Permanente de Investigación de la Maestría de la Educación de la UdeSA. No. 19, 12 de Noviembre de 2005, Buenos Aires: CONICET, 2006 [en línea]:. https://www.udesa.edu.ar/files/ESCEDU/DT/DT19-CARLINO.PDF [consulta: 6 de octubre de 2014].
COROMOTO, M.M. y O. Gutiérrez (2012). “La comprensión de la lectoescritura, en la construcción del conocimiento. En la mirada de estudiantes en la educación superior”, Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura, Salamanca, España: IV Congreso Leer.es,, septiembre de 2012 [en línea]: http://www.oei.es/congresolenguas/comunicacionesPDF/Coromoto_Mirna.pdf [consulta: 26 de septiembre de 2014].
HERNÁNDEZ SAMPIERI, R. et al.. Metodología de la Investigación Científica. México, D.F.: Mc Graw Hill, 5ª. edición, 2010.
MORALES, O. y D. Cassany. “Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos”, Revista Memoralia. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Ezequiel Zamora (Unellez), Cojedes, Venezuela, 2008 [en línea]: http://www.falemosportugues.com/pdf/leer_universidad.pdf [consulta: 5 de octubre de 2014].
OLIVA A. y N. Zanelli “La lectura de textos en el nivel superior. De la preocupación a la ocupación”, Revista La Lectura, 2007, Año 9, No. 8 [en línea]: http://aal.idoneos.com/index.php/Revista/A%C3%B1o_9_Nro._8/Lectura_de_textos_acad%C3%A9micos [consulta: 5 de octubre de 2014].
ROLDÁN, C. et al. “Mirar la escritura en la educación superior como un prisma”, Revista Iberoamericana de Educación, 2011, No. 55/ 3 [en línea]: http://www.rieoei.org/deloslectores/4010Roldan.pdf [consulta: 7 de octubre de 2014].
SII. Sistema de Información Integral del Instituto Tecnológiso Superior P´urhépecha, 2014 [en línea]: http://escolares.its-purhepecha.edu.mx/sistema/index.php [consulta: 7 de octubre de 2014].
TAPIA, J. Motivación para el aprendizaje: La perspectiva de los alumnos. Madrid: Facultad de psicología de la Universidad Autónoma de Madrid, 2005 [en línea]: https://www.uam.es/gruposinv/meva/publicaciones%20jesus/capitulos_espanyol_jesus/2005_motivacion%20para%20el%20aprendizaje%20Perspectiva%20alumnos.pdf [consulta: 7 de octubre de 2014].
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.