Web 2.0 and its Services as Tools in the Educational Environment of the 21st Century
Keywords:
Web 2.0, education, social network, InternetAbstract
The impact of new technologies in education represents a challenge in the process of teaching and learning at all educational levels, from the technological management to the use in exchange, search and diffusion of information. Having the necessary knowledge for proper handling ensures an interactive and dynamic educational process attached to the competences and current requirements.
The possibilities currently offered by Web requires updated, innovative and critical teachers to apply in a responsible and critical manner its potential in the daily work in the classroom increasing the possibilities of success in the teaching and learning process.
This article describes the functions and applications of Web 2.0 emphasizing in the use of social network as one of the most used services, as well as their advantages and disadvantages in the educational environment.
References
ACUÑA LIMÓN, A., “El uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación”, México: ANUIES, 2012.
ASOCIACIÓN MEXICANA DE INTERNET [en línea]: <https://amipci.org.mx/images/AMIPCI_HABITOS_DEL_INTERNAUTA_MEXICANO_2015.pdf>
Ciberbullying, “Qué es el ciberbullying?” [en línea]: <http://www.ciberbullying.com/cyberbullying/que-es-el-ciberbullying/>
CDI de educación en Madrid. “Web 2.0 aplicaciones didácticas” [en línea]: <http://www.cdieducacion.es/docs/web20.pdf>
DE HARO, Juan José, “Redes Sociales para la Educación” [en línea]: <http://jjdeharo.blogspot.mx/2010/03/redes-sociales-educativas.html>
INEGI, “Estadísticas apropósito del día mundial de Internet. Datos nacionales” [en línea]: <http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2015/Internet0.pdf>
LÓPEZ GARCÍA, J.C., “Como utilizar los foros de discusión en procesos educativos”, 2015 [en líena]: <http://www.eduteka.org/foros-discusion.php>
PÉREZ GARCÍA, Á., “Redes sociales y educación. Una reflexión acerca de su uso didáctico y creativo” [en línea]: <http://www.creatividadysociedad.com/articulos/21/12.%20Redes%20Sociales%20y%20educacion.%20Una%20reflexion%20acerca%20de%20su%20uso%20didactico%20y%20creativo.pdf>
PRENSKY, M., “Nativos e inmigrantes digitales”, 2015 [en línea]: <http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyNATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf>
RAMÍREZ LEÓN Y., J.B. Peña Arcila ,“La web 3.0 como apoyo a la educación a distancia”, Etic @ net, 2011 [en línea]: <http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/numero10/Articulos/Formato/articulo3.pdf>
RUÍZ REY, F. J., “Web 2.0 Un Nuevo entorno de aprendizaje en la red” [en línea]: <http://dim.pangea.org/revistaDIM13/Articulos/pacoruiz.pdf>
SALAZAR ARGONZA, J., “ Estado actual de la web 3.0 o red semántica”, Revista Digital Universitaria, 2011 [en línea]: <http://www.revista.unam.mx/vol.12/num11/art108/art108.pdf>
UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS, UIB, “Sobre el Ciberbullying”, Guía para el profesorado, [en línea]: <http://pape.uib.es/sites/default/files/cyberbullying%20definitiu%20castell%C3%A0.pdf>
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.