Web 2.0 and its Services as Tools in the Educational Environment of the 21st Century

Authors

  • Katia Aleyda Manrique Maldonado Universidad Autónoma de Guerrero

Keywords:

Web 2.0, education, social network, Internet

Abstract

The impact of new technologies in education represents a challenge in the process of teaching and learning at all educational levels, from the technological management to the use in exchange, search and diffusion of information. Having the necessary knowledge for proper handling ensures an interactive and dynamic educational process attached to the competences and current requirements.

The possibilities currently offered by Web requires updated, innovative and critical teachers to apply in a responsible and critical manner its potential in the daily work in the classroom increasing the possibilities of success in the teaching and learning process.

This article describes the functions and applications of Web 2.0 emphasizing in the use of social network as one of the most used services, as well as their advantages and disadvantages in the educational environment.

Author Biography

Katia Aleyda Manrique Maldonado, Universidad Autónoma de Guerrero

 

Se encuentra en proceso de titulación del doctorado en Comunicación Social por la Universidad  de  La Habana, Cuba. Realizó la maestría en Comunicación Social,  mención Comunicación  Organizacional,  en la Facultad de Comunicación  de la misma universidad, y se graduó de la Licenciatura en Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro). Es profesora con 16 años de antigüedad en la Unidad Académica de Comunicación y Mercadotecnia de la UAGro. Sus áreas de investigación son: Comunicación organizacional, cultura, imagen e identidad. Su tesis doctoral se titula: Fundamentación de una propuesta de sistema de comunicación externa para instituciones públicas. Estudio aplicado a una institución de educación superior.

 

References

ACUÑA LIMÓN, A., “El uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la educación”, México: ANUIES, 2012.

ASOCIACIÓN MEXICANA DE INTERNET [en línea]: <https://amipci.org.mx/images/AMIPCI_HABITOS_DEL_INTERNAUTA_MEXICANO_2015.pdf>

Ciberbullying, “Qué es el ciberbullying?” [en línea]: <http://www.ciberbullying.com/cyberbullying/que-es-el-ciberbullying/>

CDI de educación en Madrid. “Web 2.0 aplicaciones didácticas” [en línea]: <http://www.cdieducacion.es/docs/web20.pdf>

DE HARO, Juan José, “Redes Sociales para la Educación” [en línea]: <http://jjdeharo.blogspot.mx/2010/03/redes-sociales-educativas.html>

INEGI, “Estadísticas apropósito del día mundial de Internet. Datos nacionales” [en línea]: <http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2015/Internet0.pdf>

LÓPEZ GARCÍA, J.C., “Como utilizar los foros de discusión en procesos educativos”, 2015 [en líena]: <http://www.eduteka.org/foros-discusion.php>

PÉREZ GARCÍA, Á., “Redes sociales y educación. Una reflexión acerca de su uso didáctico y creativo” [en línea]: <http://www.creatividadysociedad.com/articulos/21/12.%20Redes%20Sociales%20y%20educacion.%20Una%20reflexion%20acerca%20de%20su%20uso%20didactico%20y%20creativo.pdf>

PRENSKY, M., “Nativos e inmigrantes digitales”, 2015 [en línea]: <http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyNATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf>

RAMÍREZ LEÓN Y., J.B. Peña Arcila ,“La web 3.0 como apoyo a la educación a distancia”, Etic @ net, 2011 [en línea]: <http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/numero10/Articulos/Formato/articulo3.pdf>

RUÍZ REY, F. J., “Web 2.0 Un Nuevo entorno de aprendizaje en la red” [en línea]: <http://dim.pangea.org/revistaDIM13/Articulos/pacoruiz.pdf>

SALAZAR ARGONZA, J., “ Estado actual de la web 3.0 o red semántica”, Revista Digital Universitaria, 2011 [en línea]: <http://www.revista.unam.mx/vol.12/num11/art108/art108.pdf>

UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS, UIB, “Sobre el Ciberbullying”, Guía para el profesorado, [en línea]: <http://pape.uib.es/sites/default/files/cyberbullying%20definitiu%20castell%C3%A0.pdf>

Published

2017-03-15