Incorporation of Moodle platform: experiences and challenges in Dentistry UNAM
Keywords:
dentistry, learning platform, Moodle, teaching, ICTAbstract
The School of Dentistry committed with educational quality has achieved that teacher and students has the digital abilities to favorably influence the acquisition of knowledge, skills and attitudes needed to solve oral health problems. For the last five years, almost 44% of teachers have attended a refresher course in the management of Information and Communication Technologies (ICT). ICT allows receiving, store and sending information to users in different digital formats. The use of ICT as a tool to support the teaching-learning process promotes students to solve academic situations, developing their digital skills, to achieve meaningful learning that contributes to the generation of digital skills supported by the Moodle educational platform. And provide students with tools and collaborative learning environments that enhance teaching in a virtual environment.
The experience of the School of Dentistry has allowed the developing of a program of training of students and teachers through courses in the teaching of Moodle. We have achieved the creation and actualization of courses of the different subjects and modules, as well as a designed questionnaire to identify the needs of the professors and students has on the use of ICT and courses evaluation.
As a challenge it is required the creation of a program for evaluating courses in Moodle, as well as promoting a technological culture among students and academics for the application and generation of knowledge, as well as the use and responsible and ethical management of information.
References
BARKLEY, Elizabeth; CROSS, Patricia y HOWELL MAJOR, Claire. Técnicas de aprendizaje colaborativo. Manzano, Pablo (trad.). Madrid: Morata, 2007. 233 p. ISBN: 978-84-7112-522-4.
BROWN, John; COLLINS, Allan y DUGUID, Paul. “Situated cognition and the culture of leaming”. Educational Researcher. 1989, vol. 18, núm, 1, p. 32-42.
CARNEIRO, Roberto; TOSCANO, Juan Carlos y DÍAZ, Tamara. Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid: Fundación Santillana, 2009. 181 p. ISBN: 978-84-7666-197-0.
CONGRESO DE LOS ESTADOS UNIDOS MEXICANOS. “Ley federal del derecho de autor”. Diario Oficial de la Federación. 1996. p. 23-25.
DIRECCIÓN GENERAL DE CÓMPUTO Y DE TECNOLOGÍAS DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN. Coordinación de Tecnologías para la Educación. 2016. [en línea]. Disponible en: http://www.educatic.unam.mx/formacion-docente/diplomados/aplicaciones-tic/diplomado-descripcion.html [Fecha de consulta: 24 de Febrero de 2016].
Facultad de Odontología UNAM. 2010. [en línea]. Disponible en: http://www.odonto.unam.mx/index.php?IDPagina=noticiasgen&id=523 [Fecha de consulta: 23 de Febrero de 2016].
_______, 2010. [en línea]. Disponible en: http://www.odonto.unam.mx/admin.php?IDPagina=Visi%F3n%20de%20la%20Facultad%20de%20Odontolog%EDa&idm=566 [Fecha de consulta: 10 de febrero de 2016].
_______, 2010. [en línea]. Disponible en: http://www.odonto.unam.mx/admin.php?IDPagina=Visi%F3n&idm=565 [Fecha de consulta: 10 de febrero de 2016].
FERNÁNDEZ PEDRERO, José Arturo. Planeación UNAM. [en linea]. México: UNAM, 2010. Disponible en: http://www.planeacion.unam.mx/Memoria/2011/PDF/4.16-FO.pdf [Fecha de consulta: 22 de Febrero de 2016].
_______, Memoria UNAM 2014. [en línea]. México: UNAM, 2014. Disponible en: http://www.planeacion.unam.mx/Memoria/2015/PDF/4.18-FO.pdf [Fecha de consulta: 22 de Febrero de 2016].
FIGUEREDO, Marcia. Cancado. “Estudio y analisis de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en Odontología en Río Grande do Sul”. Odontoestomatología. 2014, vol. 16, npum. 23, p. 20-28. ISSN: 1688-9339.
GONZÁLEZ DE FELIPE, Ana Teresa. Guía de apoyo para el uso de Moodle. Universidad de Oviedo: EUITIO, 2009. 85.p.
GONZÁLEZ MARTINEZ, Raquel Amaya; IGLESIAS GARCIA, Teresa, et al. “Valoración De Experiencias De Formación Universitaria Apoyadas en El Entorno Moodle”. SPDECE. 2007.
JOHNSON, David; JOHNSON, Roger. “New developments in social interdependence theory”. Genetic, Social, and General Psychology Monographs. 2005, vol. 131, núm. 4, p. 285–358.
MORA, David. “Proceso de aprendizaje y enseñanza basado y orientado en el trabajo sociocomunitario y productivo”. Revista Integra Educativa. 2011, vol. 4, núm. 2, p. 13-56.
OROZCO LABRADOR, Jesmar. Diseño de un aula virtual bajo ambiente moodle, para la unidad curricular odontología legal y forense de la facultad de odontologia de la Universidad de Carabobo. Venezuela: Universidad de Carabobo, 2014. 121 p.
PAYER, Maria Ángeles. Teoría del constructivismo social de Lev Vygotsky en comparación con la teoría Jean Piaget. 2005. [en linea]. UNAM. Disponible en: http://www.proglocode.unam.mx/system/files/TEORIA%20DEL%20CONSTRUCTIVISMO% [Fecha de consulta: 10 de febrero de 2016].
PERRENOUD, Philippe. Construindo competencias. Brasil: Nova Escola, 2000.
POZO MUNICIO, Juan Ignacio. Adquisición de conocimiento. España: Morata, 2003.
POZO ANTONIO, José Santiago; IGLESIAS COMESAÑA, Carla. “Evaluación del empleo de las TIC por parte del alumnado de la Universidad de Vigo”. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria. 2013, vol, 6, núm.2 , p. 80-87.
RIGO LEMINI, Marco; ÁVILA CALDERÓN, José Luis. Plataformas para el aprendizaje en línea y educación superior: Caracterización, balance y perspectivas psicopedagógicas. F. Díaz Barriga, G. Hernández, & M. Rigo, Aprender y enseñar con TIC en educación superior: Contribuciones del socio-constructivismo. En: Barriga Arceo, Frida, et al. “Aprender y enseñar con TIC en educación superior: contribuciones del socioconstructivismo”. México: UNAM, 2008. 109-138 p.
RODRÍGUEZ PALMERO, Luz; MOREIRA, Marco Antonio. La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2010. ISBN: 978-84-8063-290-4.
_______, “La teoría del aprendizaje significativo”. Concept Maps: Theory, Methodology, Technology Pamplona: Concept Mapping, 2004. p.10.
SALINAS, Jesús. “Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria”. Revista universidad y sociedad del conocimiento. 2004, vol. 1, núm. 1, p. 1-16. ISSN: 1698-580X.
SCAGNOLI, Norma. “Estrategias para Motivar el Aprendizaje Colaborativo en Cursos a Distancia”. University of Illinois, 2005.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.