Jose Vasconcelos. Difference and continuity of the nation project
DOI:
https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n5.a8Keywords:
Vasconcelos, Ateneo de la Juventud, Mexican School of Painting, artAbstract
The project of nation proposed by Vasconcelos is not only exhausted in the political-historical understanding of its moment nor in its educational contribution. This article aims to expose the importance of the cultural and artistic project of Vasconcelos, the intrinsic relation with his political and educational proposal, taking as a case study the Mexican School of Painting.
References
Azuela, Salvador (1980). La aventura vasconcelista 1929. México: Editorial Diana.
Bernal, María del Carmen (2005). La teoría pedagógica de José Vasconcelos. México: Trillas.
Cárdenas, Joaquín (1982). José Vasconcelos 1882-1982: Educador político y profeta. México: Ediciones Océano.
Carreras, Francisco (1970). José Vasconcelos: Filosofía de la coordinación. España: Ediciones Anaya.
Caso, Antonio (1962). Conferencias del Ateneo de la Juventud. México: UNAM.
Curiel, Fernando (2001). Ateneo de la Juventud, de la A a la Z. México: UNAM.
Savín, Francisco (1972). La educación artística en el sistema educativo nacional. Revista de Bellas Artes. 1(6), 141-146. México: SEP. Recuperado de https://issuu.com/cnl-inba/docs/72_01_01_06_completo_opr.
Vasconcelos, José (2000). Conferencias del Ateneo de la Juventud. México: UNAM.
Vasconcelos, José (1916). El movimiento intelectual contemporáneo de México. Conferencia leída en la Universidad de San Marcos, Lima, Perú, 26 de julio de 1916.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Universidad Nacional Autónoma de México

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.