Research on bullying and violence at school in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.4.2Keywords:
bullying, child abuse, youth, social inequalityAbstract
This article analyzes the research published in Spanish about school bullying and school violence in Mexico; It shows the thematic axes of the studies, and the types of violence and educational actors involved in secondary and high schools. This text offers an introductory overview of how acts of bullyng, harassment, discrimination and inequality are expressed, they way they are reproduced in social relationships and build identities, as well as how they become social practices of violence. These practices generate learnings about school coexistence, and build contexts and interactions between educational actors, which translate into a historical-cultural phenomenon of reproduction, resistance and conflict of social inequality and inequity.
References
Bautista Hernández, G., Vera Noriega, J. A. y Tánori Quintana, J. (2019). Shame, Empathy, Coping and School Safety of the Bystanders in Situations of Bullying. Trends in Psychology, 27(2), 357-369. doi: http://dx.doi.org/10.9788/tp2019.2-05
Castillo Rocha, C. y Pacheco Espejel, M.M. (2008, julio-septiembre). Perfil del maltrato (Bullying) entre estudiantes de secundaria en la Ciudad de Mérida, Yucatán. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(38), 825-842. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003807
Díaz-Barriga Arceo, F., Vázquez-Negrete, V. I., y Díaz-David, A. (2019). Sentido de la experiencia escolar en estudiantes de secundaria en situación de vulnerabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 237-252. doi: https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17114
Chagas Dorrey, R.C. (2005, octubre-diciembre). Los maestros frente a la violencia entre alumnos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27),1071-1082. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002706
Comisión de Derechos Humanos de la Ciudad de México (cdhcm). (2014, 10 de junio). Convocan cdhdf, académicos y osc a atender violencia escolar de manera integral [boletín 107/2014]. https://cdhcm.org.mx/2014/06/convocan-cdhdf-academicos-y-osc-a-atender-violencia-escolar-de-manera-integral/
Debarbieux E. y Blaya, C. (2010). Sociología y violencia escolar. Un enfoque contextual. En R. Ortega (Coord.), Agresividad Injustificada, Bullying y Violencia Escolar (pp. 355-383). Alianza Editorial.
Dorado, J. (2019, 9 de abril). Cambiar la educacion para cambiar el mundo: Claudio Naranjo [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=krOPXVRNMIY
Freedman, D. P. y Stoddard Holmes, M. (Eds.). (2003). The Teacher’s body. Embodiment, Authority, and Identity in the Academy. State University of New York Press.
Gálvez Antúnez, A. L. (2018, julio-diciembre). El sexting, del erotismo a la violencia institucional: dos casos en adolescentes de secundaria, Ethos Educativo, 53, 7-33. http://www.imced.edu.mx/Portal/files/Ethos/Archivo/53/53-1.pdf
Gómez Nashiki, A. (2005, julio-septiembre). Violencia e institución educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 693-718. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002605
List Reyes, M. (2016, enero-junio). Los universitarios frente a la homofobia. El caso de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 46, 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99843455003
Naranjo, Claudio. (2013). Cambiar la educación para cambiar el mundo. Ediciones La Llave.
Muñoz Abundez, G. (2008). Violencia Escolar en México y en otros países. Comparaciones a partir de los resultados del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Revista Mexicana de Educativa, 13(39), 1195-1228. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003908
Ortega, R. (Coord.). (2010). Agresividad Injustificada, Bullying y Violencia Escolar. Alianza Editorial.
Prieto Quezada, M.T., Carrillo Navarro, J.C. y Jiménez Mora, J. (2005, octubre-diciembre). La violencia escolar un estudio en el nivel medio superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27),1027-1045. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002704
Reguillo, R. (Coord). (2010). Los jóvenes de México (1er ed.). fce-conaculta.
Ruvalcaba Romero, N. A., Murrieta Cummings, P., Rayón Carlos, R. y Pimentel Pinedo, A. (2015). Parental approval of violence and victimization as predictors of aggression and prosocial behavior. Tesis Psicológica, 10(1), 60-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=139044651005
Saucedo Ramos, C.L. (2005, julio-septiembre). Los alumnos de la tarde son los peores. Prácticas y discursos de posicionamiento de la identidad de alumnos problema en la escuela secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 641-668. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002603
TEDx Talks. (2015, 25 de agosto). La violencia: qué la genera y qué la previene | Feggy Ostrosky | TEDxYouth@BosquesDeLasLomas [video]. YouTube. https://youtu.be/KwGElFJgB7g
Vázquez Valls, R., Villanueva Mercado, A. E., Fernando Rico, A. y Ramos Herrera, M. A. (2005, octubre-diciembre). La comunidad de la Preparatoria 2 de la Universidad de Guadalajara. Actitudes de sus miembros respecto de la violencia y no violencia escolar. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27), 1047-1070. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002705
Velázquez, Reyes, Luz María. (2005, julio-septiembre). Experiencias estudiantiles con la violencia en la escuela. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 739-764. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v10n26/1405-6666-rmie-10-26-739.pdf
Wenger, E. (1999). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Paidós.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.