Research on bullying and violence at school in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.4.2

Keywords:

bullying, child abuse, youth, social inequality

Abstract

This article analyzes the research published in Spanish about school bullying and school violence in Mexico; It shows the thematic axes of the studies, and the types of violence and educational actors involved in secondary and high schools. This text offers an introductory overview of how acts of bullyng, harassment, discrimination and inequality are expressed, they way they are reproduced in social relationships and build identities, as well as how they become social practices of violence. These practices generate learnings about school coexistence, and build contexts and interactions between educational actors, which translate into a historical-cultural phenomenon of reproduction, resistance and conflict of social inequality and inequity.

>> Read more

Author Biography

Mercedes de Agüero Servín, Universidad Nacional Autónoma de México

Subdirectora de Investigación en Educación, Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (CUAIEED).

Licenciada en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Mtra. En Investigación y Desarrollo de la Educación por la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México y Dra. en Educación por la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Se ha desempeñado como profesora de licenciatura, maestría y doctorado, y como investigadora de la educación en instituciones gubernamentales y universidades, tanto públicas y privadas, desde el año 1982 a la fecha. Está certificada como psicoterapeuta corporal Core Energética y Transpersonal, y tiene consulta clínica privada. Ha publicado numerosos artículos de investigación y divulgación en ciencias de la educación. Ha participado en varios libros y capítulos de libros sobre educación.

References

Bautista Hernández, G., Vera Noriega, J. A. y Tánori Quintana, J. (2019). Shame, Empathy, Coping and School Safety of the Bystanders in Situations of Bullying. Trends in Psychology, 27(2), 357-369. doi: http://dx.doi.org/10.9788/tp2019.2-05

Castillo Rocha, C. y Pacheco Espejel, M.M. (2008, julio-septiembre). Perfil del maltrato (Bullying) entre estudiantes de secundaria en la Ciudad de Mérida, Yucatán. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(38), 825-842. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003807

Díaz-Barriga Arceo, F., Vázquez-Negrete, V. I., y Díaz-David, A. (2019). Sentido de la experiencia escolar en estudiantes de secundaria en situación de vulnerabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 237-252. doi: https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17114

Chagas Dorrey, R.C. (2005, octubre-diciembre). Los maestros frente a la violencia entre alumnos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27),1071-1082. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002706

Comisión de Derechos Humanos de la Ciudad de México (cdhcm). (2014, 10 de junio). Convocan cdhdf, académicos y osc a atender violencia escolar de manera integral [boletín 107/2014]. https://cdhcm.org.mx/2014/06/convocan-cdhdf-academicos-y-osc-a-atender-violencia-escolar-de-manera-integral/

Debarbieux E. y Blaya, C. (2010). Sociología y violencia escolar. Un enfoque contextual. En R. Ortega (Coord.), Agresividad Injustificada, Bullying y Violencia Escolar (pp. 355-383). Alianza Editorial.

Dorado, J. (2019, 9 de abril). Cambiar la educacion para cambiar el mundo: Claudio Naranjo [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=krOPXVRNMIY

Freedman, D. P. y Stoddard Holmes, M. (Eds.). (2003). The Teacher’s body. Embodiment, Authority, and Identity in the Academy. State University of New York Press.

Gálvez Antúnez, A. L. (2018, julio-diciembre). El sexting, del erotismo a la violencia institucional: dos casos en adolescentes de secundaria, Ethos Educativo, 53, 7-33. http://www.imced.edu.mx/Portal/files/Ethos/Archivo/53/53-1.pdf

Gómez Nashiki, A. (2005, julio-septiembre). Violencia e institución educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 693-718. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002605

List Reyes, M. (2016, enero-junio). Los universitarios frente a la homofobia. El caso de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 46, 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99843455003

Naranjo, Claudio. (2013). Cambiar la educación para cambiar el mundo. Ediciones La Llave.

Muñoz Abundez, G. (2008). Violencia Escolar en México y en otros países. Comparaciones a partir de los resultados del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Revista Mexicana de Educativa, 13(39), 1195-1228. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003908

Ortega, R. (Coord.). (2010). Agresividad Injustificada, Bullying y Violencia Escolar. Alianza Editorial.

Prieto Quezada, M.T., Carrillo Navarro, J.C. y Jiménez Mora, J. (2005, octubre-diciembre). La violencia escolar un estudio en el nivel medio superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27),1027-1045. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002704

Reguillo, R. (Coord). (2010). Los jóvenes de México (1er ed.). fce-conaculta.

Ruvalcaba Romero, N. A., Murrieta Cummings, P., Rayón Carlos, R. y Pimentel Pinedo, A. (2015). Parental approval of violence and victimization as predictors of aggression and prosocial behavior. Tesis Psicológica, 10(1), 60-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=139044651005

Saucedo Ramos, C.L. (2005, julio-septiembre). Los alumnos de la tarde son los peores. Prácticas y discursos de posicionamiento de la identidad de alumnos problema en la escuela secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 641-668. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002603

TEDx Talks. (2015, 25 de agosto). La violencia: qué la genera y qué la previene | Feggy Ostrosky | TEDxYouth@BosquesDeLasLomas [video]. YouTube. https://youtu.be/KwGElFJgB7g

Vázquez Valls, R., Villanueva Mercado, A. E., Fernando Rico, A. y Ramos Herrera, M. A. (2005, octubre-diciembre). La comunidad de la Preparatoria 2 de la Universidad de Guadalajara. Actitudes de sus miembros respecto de la violencia y no violencia escolar. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(27), 1047-1070. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002705

Velázquez, Reyes, Luz María. (2005, julio-septiembre). Experiencias estudiantiles con la violencia en la escuela. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 739-764. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v10n26/1405-6666-rmie-10-26-739.pdf

Wenger, E. (1999). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Paidós.

Published

2022-09-02