The UNAM Open University and Distance Education System in the face of the pandemic: initial clues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2022.23.6.6

Keywords:

higher education, pandemic COVID-19, open and distance education, quantitative research

Abstract

Objective: To present the opinions, perceptions, and experiences that the Open University and Distance Education System faculty and students had during the pandemic.
Method: Faculty and students answered a survey with a probability sample design and statistically representative by area of knowledge.
Results: Differences are identified with respect to what faculty and students of this system answered in comparison with faculty and students of face-to-face education, in aspects such as conceptions about distance education and the incorporation of technologies in education. While similarities are observed in the perception that faculty had about the workload involved in teaching during the pandemic, as well as the type and frequency with which they implemented certain teaching strategies, and in the case of students the perception of their learning. It is noteworthy that from this system faculty reported having more previous experience working in different roles in online and distance education, while SUAyED students reported applying more frequently strategies such as researching class topics on their own and having counseling with their professors compared to face-to-face students’ system.
Conclusions: contrary to what might be thought, ...

>> Read more

 

Author Biographies

Mercedes de Agüero Servín, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciada en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Mtra. en Investigación y Desarrollo de la Educación por la Universidad Iberoamericana de la Ciudad de México y Dra. en Educación por la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Se ha desempeñado como profesora de licenciatura, maestría y doctorado y, como investigadora de la educación en instituciones gubernamentales y universidades tanto públicas y privadas desde el año 1982 a la fecha. Sus temas de investigación son: aprendizaje y desarrollo, educación de jóvenes y adultos, pensamiento práctico y formación docente. Actualmente funge como Subdirectora de Investigación en Educación de la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (CUAIEED) de la UNAM y es editora académica de la Revista Digital Universitaria. Está certificada como psicoterapeuta corporal Core Energética y Transpersonal y tiene consulta clínica privada.

Mario Alberto Benavides-Lara, Universidad Nacional Autónoma de México

Maestro y licenciado en pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM. Coordinador de Investigación en Educación en la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (CUAIEED) de la UNAM. Estudiante del doctorado en ciencias sociales en la Universidad Autónoma Metropolitana de Xochimilco. Líneas de investigación e interés: políticas educativas, currículo, educación y género, estudios sociales de la educación.

Melchor Sánchez Mendiola, Universidad Nacional Autónoma de México

Coordinador de Desarrollo Educativo e Innovación Curricular en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Doctor en Ciencias, Educación en Ciencias de la Salud por la UNAM; maestro en Educación en Profesiones de la Salud por la Universidad de Illinois en Chicago, EUA. Médico Pediatra por la Universidad del Ejército y Fuerza Aérea Mexicanos (UDEFA). Profesor de Carrera Titular C de Tiempo Completo Definitivo en la División de Estudios de Posgrado de la Facultad de Medicina, UNAM.

References

Amador Bautista, R. (2012). 40 años del Sistema Universidad Abierta de la UNAM. Crónica histórica. Perfiles Educativos, 34(137), 194-212. https://www.redalyc.org/pdf/132/13223062012.pdf

Aristeidou, M., y Cross, S. (2021). Disrupted distance learning: the impact of Covid-19 on study habits of distance learning university students. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 36(3), 263-282. https://doi.org/10.1080/02680513.2021.1973400

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2019). Anuario de Educación Superior 2018-2019. https://cutt.ly/gMzJzrY

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2021). Anuario de Educación Superior 2020-2021. https://cutt.ly/1MzJWsW

Bosco Hernández, M. D., y Barrón Soto, H. S. (2008). La educación a distancia en México: narrativa de una historia silenciosa. SUA; FFyL; UNAM. https://cutt.ly/NMzJPrP

Bryman, A. (2012). Social Research Methods. Oxford University Press.

Cervantes-Pérez, F., Vadillo, G., Bucio, J., y Herrera, A. (2019). Characterizing UNAM’s Open Education System Using the OOFAT Model. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(4), 212-230. https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i3.4108

Coordinación de Universidad Abierta y Educación a Distancia (CUAED). (2013). Modelo educativo del Sistema de Universidad Abierta y Educación a Distancia. https://cuaieed.unam.mx/documentos/Modelo_SUAyED.pdf

De Agüero, S. M., Benavides, L. M., Manzano P. A., y Sánchez M. M. (2021). Entre la desigualdad y la oportunidad: seguimiento a los retos educativos para la docencia durante la pandemia en la UNAM. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 9(23) ,1-12. http://dx.doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2021.23.79212

Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., y Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & education, 59(2), 423-435. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001

Gaceta UNAM. (1972, 26 de febrero). Sistema Universidad Abierta de la UNAM [Número Extraordinario]. https://cutt.ly/WMzJV8Z

Gaceta UNAM. (2009a, 1 de septiembre). Estatuto del Sistema de Universidad Abierta y Educación a Distancia. https://cutt.ly/eMzKaGf

Gaceta UNAM. (2009b, 1 de septiembre). Reglamento del del Sistema de Universidad Abierta y Educación a Distancia. https://cuaieed.unam.mx/descargas/Reglamento-del-Estatuto-SUAyED.pdf

García Aretio, L. (2001). La educación a distancia. Editorial Ariel Educación.

García Aretio, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 24(1), 09-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Güereca Torres, R. (2017). Las profesoras del SUAyED: avatares de la profesión académica en un sistema emergente. En A. Sánchez Olvera (Coord.), Entramados de la profesión académica y el género. Un estudio de caso en la FES Acatlán, UNAM (pp. 291-332). UNAM-DGAPA-FES Acatlán; Juan Pablos.

Huang, F., Sánchez-Prieto, J. C., Teo, T., García-Peñalvo, F. J., Sánchez, E. M. T., y Zhao, C. (2020). The influence of university students’ learning beliefs on their intentions to use mobile technologies in learning: a study in China and Spain. Educational Technology Research and Development, 68(6), 3547-3565. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09806-0

Moreno Castañeda, M. (2015). La Educación Superior a Distancia en México. Una propuesta para su análisis histórico. En J. Zubieta García y C. Rama Vitale (Coords.), La Educación a Distancia en México: Una nueva realidad universitaria (pp.3-16). CUAED-UNAM; Virtual Educa. https://cutt.ly/ZMzLI9U

Onwuagboke, B. B. C., Nzeako, R.C., y Enwereuzoh, N. M. (2022). Students Perception of the Use of Technologies for Learning in National Open University of Nigeria (NOUN) Distance Education Programme.International Journal of Innovative Information Systems & Technology Research, 10(1), 76-86. https://seahipaj.org/journals-ci/mar-2022/IJIISTR/full/IJIISTR-M-8-2022.pdf

Rojas-Moreno, I., y Navarrete-Cazales, Z. (2013). Incorporación de las TIC en la práctica docente del SUAyED-FFyL UNAM. En M. A. Navarro Leal y Z. Navarrete Cazales (Coords.), Comparar en educación. Diversidad de intereses, diversidad de enfoques (pp. 357-371). Sociedad Mexicana de Educación Comparada; Colegio de Tamaulipas.

Rojas-Moreno, I., y Navarrete-Cazales, Z. (2015). Dominio de las TIC en educación superior. El caso de los profesores del SUAyED FFyL UNAM. Revista Argentina de Educación Superior, 7(11), 50-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6528178

Pelletier, K., McCormack, M., Reeves, J., Robert, J., Arbino, N.Al-Freih,M., Dickson-Deane, C., Guevara, C., Koster L., Sánchez-Mendiola, M., Skallerup Bessette, L., y Stine, J. (2022). EDUCASE Horizon Report, Teaching and Learning Edition. https://cutt.ly/rMzZfNl

Pérez-Ornelas, M. I., y Martínez Montes de Oca, Y. A. (2017). Factores asociados al abandono educativo en el SUAyED: primer acercamiento [Memoria electrónica]. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa-COMIE, San Luis Potosí. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0433.pdf

Torres León, M., y López Enríquez, C. (2015). Modalidades, sistemas y opciones educativas en México, ¿es posible un acuerdo de bases conceptuales? En J. Zubieta García y C. Rama Vitale (Coords.), La Educación a Distancia en México: Una nueva realidad universitaria (pp.17-32). CUAED-UNAM; Virtual Educa. https://cutt.ly/NMzCrvN

Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). (2021). Numeralia de Estadística Universitaria 2020-2021. https://www.estadistica.unam.mx/numeralia/

Published

2022-11-29

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>