Dinosaurs in Culture: a Swift Reading

Authors

  • Amílcar Amaya López Investigador independiente

Keywords:

comic books, dinosaur, movies, paleontology, videogames

Abstract

The culture, as any human creation, has different forms. It is built from collective experience and uses many elements to finish as a reflection of its time. Dinosaurs, although extinct, they give the form to the fears, suspicions and yearnings of our species. They could be living metaphors of the political and environmental surroundings or mere entertainment the most of the times.
This flash review over human work with dinosaurs goes trough a little more than a hundred years of audiovisual media, where dinosaurs have been required to spread from ludic to political messages.

Author Biography

Amílcar Amaya López, Investigador independiente

Escritor y estudiante de biología nacido en la Ciudad de México. Ha colaborado en diversos proyectos de investigación que lo han llevado del norte al sur del país. Trabajó como anfitrión del Museo de Geología de la UNAM por casi 10 años y actualmente se ha enfocado a escribir cuentos y relatos de ciencia ficción, horror y fantasía. Tiene un libro del género publicado con la editorial Fernández Editores y colabora en un colectivo científico artístico llamado “Cúmulo de Tesla”, con escritores e investigadores del Instituto de Ciencias Nucleares de la UNAM.

References

CONAN DOYLE, Arthur, El mundo perdido, (trad.), Primera edición, España: Valdemar, 1996.

HAGGARD RIDER, Henry, Las minas del Rey Salomón, Traducción, Flora Casas (trad.), Madrid: El País, 2004.

MCCAY, Winsor, Gertie the Dinosaur [película], Estados Unidos: Winsor McCay, 1914.

OBRUCHEV, Vladimir, Plutonia, (Trad. Esabel Vicente), Progreso, 1973.

SPIELBERG, Steven, Jurassic Park [película], Estados Unidos: Universal Pictures, 1993.

VERNE, Jules Gabriel, Viaje al centro de la Tierra, Primera edición, España: Valdemar: 2000.

Published

2017-03-15