Learning science with Godzilla
DOI:
https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n3.a7Keywords:
science fiction, sci-fi, science, education, novum, cognitive estrangementAbstract
The present essay proposes the use of science fiction and sci-fi as a motivation for the learning of science in elementary, middle and high school, through strategies of dialogue between inaccurate scientific conceptions of fiction and corresponding academically accepted scientific statements.
References
Amadon, D. (jul.-ag. de 1947). An Estimated Weight of the Largest Known Bird. The Condor, 49(4), 159-164. doi: https://doi.org/10.2307/1364110.
Arranz, A. (2014). Godzilla is back [infografía]. The Review supplement. South China Morning Post Publishers ltd, Hong Kong. Recuperado de: https://i.pinimg.com/originals/ec/43/de/ec43de9f02a5a834fdd5b4ad0a6a74a3.jpg.
Atanassov, M. y Strauss, R. E. (2002). How much did Archaeopteryx and Quetzalcoatlus weight? Mass estimation by multivariate analysis of bone dimension [póster]. Society of Vertebrate Paleontology annual meeting.
Barnett, M., Wagner, H., Gatling, A., Anderson, J., y Kafka, A. (2006). The Impact of Science Fiction Film on Student Understanding. Journal of Science Education and Technology, 15(2), 179-191. doi: https://doi.org/10.1007/s10956-006-9001-y.
Bettelheim, B. (2006). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Crítica.
Boimare, S. (1998). El niño y el miedo de aprender. México: sep-fce.
Eco, U. (1984). Apocalípticos e integrados. España: Lumen.
Esteban Santos, S., y Pérez-Esteban, J. (2012). Estudiando el fenómeno de la radiactividad a través de noticias de prensa: el caso del espía ruso envenenado. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9(2), 294-306. doi: https://doi.org/10498/14737.
National Academy of Sciences (2016). The Science & Entertainment Exchange. Recuperado de: http://www.scienceandentertainmentexchange.org/about.
Palmqvist, P., y Vizcaíno, S. F. (30 de septiembre de 2003). Ecological and reproductive constraints of body size in the gigantic Argentavis magnificens (Aves, Theratornithidae) from the Miocene of Argentina. Ameghiniana. Revista de la Asociación Paleontológica Argentina, 40(3), 379-385.
Pimentel, L. A. (1993). Tematología y transtextualidad. Nueva Revista de Filología Hispánica, 41(1), 215-229. doi: http://dx.doi.org/10.24201/nrfh.v41i1.931.
Pringle, D. (1991). Ciencia-ficción. Las 100 mejores novelas: una selección de lengua inglesa, 1949-1984. (M. Figueroa, Trad.) México: Minotauro/Hermes.
Propp, V. (1971). Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos.
Ruiz-Omeñaca, J. I. (2005). Nuestros fósiles: Los dinosaurios saurópodos. Aragonia, Boletín Interno de la Sociedad de Amigos del Museo Paleontológico de la Universidad de Zaragoza, 10, 24-30. Recuperado de: http://aragosaurus.com/secciones/publicaciones/artic/Ruiz-Ome%C3%B1aca_2005.pdf.
Sandri, P. M. (9 de marzo de 2012). Cuando cine y ciencia no coinciden. La Vanguardia [sección Vida]. Recuperado de: http://www.lavanguardia.com/estilos-de-vida/20120127/54245800802/cuando-cine-y-ciencia-no-coinciden.html.
Sorando Muzás, J. M. (junio de 2007). Gazapos matemáticos en el cine y en la televisión. Suma, 55, 117-125. Recuperado de: http://matematicasmundo.ftp.catedu.es/CINE/55cinemateca.pdf.
Suvin, D. (1984). Metamorfosis de la ciencia ficción. Sobre la poética y la historia de un género literario (2a ed., F. Patán López, Trad.) Mexico: fce.
Zanno, L. E., y Makovickyhe, P. J. (Enero de 2013). No evidence for directional evolution of body mass in herbivorous theropod dinosaurs. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 280(1751), 1-8. doi: https://doi.org/10.1098/rspb.2012.2526.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.