Learning Evaluation in Online Education

Authors

  • Amadeo Gaudencio Olvera Chávez Centro de Capacitación Virtual, Secretaría de la Defensa Nacional

Keywords:

curator, biological collection, database, inventory, biodiversity

Abstract

Information and communication technologies (ICT), have influenced education in a great way and will keep doing it in the future, hence the importance for education professionals to analyze the various facets of the binomial technology-education, specially those tasks related with the evaluation of online education. Learning evaluation is essential for the evaluation of the teaching-learning process and the acquisition of meaningful learning by the students. In the case of online education, much has been written regarding the planning and design of the contents, as well as the various technological tools available to this educational modality; however, there is little information about online evaluation, so in this article an analysis is made of the evaluation process and aspects to be considered in the materialization of the evaluation through the use of ICT.

Author Biography

Amadeo Gaudencio Olvera Chávez, Centro de Capacitación Virtual, Secretaría de la Defensa Nacional

Subdirector del Centro de Capacitación Virtual de la SEDENA

References

AHUMADA ACEVEDO, Pedro. Hacia una evaluación auténtica del aprendizaje, México: Paidós, 2005. 164 p. Paidos educador 180. ISBN: 968-853-625-3.

BEDOLLA CORNEJO, Lidia; ANDRADE SÁNCHEZ, Mónica Alejandra. La evaluación del aprendizaje: una constante reflexión. Revista Panamericana de Pedagogía: Saberes y Quehaceres del Pedagogo. Universidad Panamericana, México. Issue 19, p. 121-133. ISSN: 1665-0557.

CHÁVEZ MACIEL, Francisco Javier; MARTÍNEZ MAGAÑA, Silvia Guadalupe. Evaluación educativa en las modalidades a distancia. Apertura: Revista de Innovación Educativa. Agosto, 2006, Vol. 6 Issue 4, p. 44-55. ISSN: 1665-6180.

FLÓREZ OCHOA, Rafael. Evaluación, pedagogía y cognición. Docente del siglo XXI. Colombia: Ed. McGraw-Hill, 2001. 226p. ISBN: 9789586009515

MORENO GONZÁLEZ, Satumina; LUCHENA MOZO, Gracia María. Formación e-learning en la enseñanza superior del Derecho: experiencia en la Universidad de Castilla-La Mancha. Revista de Docencia Universitaria. Universidad de Castilla-La Mancha (UCLM), España 2014, Vol. 12 Issue 3, p. 293-318. ISSN: 1887-4592.

PÉREZ RUIZ, Abel; VALDÉS CARRASCO, Rosa. Emilia. Evaluación y reforma educativa en México. Universidad Pedagógica Nacional, unidad 98. Año 28, núm. 49. p. 207-221.

PEÑALOSA CASTRO, Eduardo. Evaluación del aprendizaje en internet: una propuesta. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. [en línea]. 2004, Vol. 7, N. 4. 44-72 p. Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Estudios Superiores Iztacala. Disponible en: http://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol7num4/ Art4-2005-1.pdf

RODRÍGUEZ ALBOR, Gustavo; GÓMEZ LORDUY, Viviana; ARIZA DAU, Marco. Calidad de la educación superior a distancia y virtual: Un análisis de desempeño académico en Colombia. Revista Investigación & Desarrollo. 2014, Núm. 1 vol. 22. 80-121 p. ISSN: 2011-7574.

RODRÍGUEZ GÓMEZ, G; IBARRA SÁIZ, M.S. E-Evaluación orientada al e aprendizaje estratégico en educación superior. Madrid: Narcea, 35. Vol. 13, núm. 1, 2012. 483- 484p. ISSN: 1138-9737

SILVIO, José. Hacia una educación virtual de calidad, pero con equidad y pertinencia. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 2006, Vol. 3, núm. 1. 1-14 p. ISNN 1698-580X

TEJADA FERNÁNDEZ, José. La evaluación de las competencias en contextos no formales: dispositivos e instrumentos de evaluación. Revista de Educación. Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Pedagogía Aplicada. Barcelona. España. 2011, 354. 731-745 p.

TOURÓN, Javier. (2009). El establecimiento de estándares de rendimiento en los sistemas educativos. Estudios sobre Educación. Estudios sobre Educación. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra. 2006,Issue 16, p. 127-146. ISSN: 1578- 7001.

Published

2017-03-24

Issue

Section

Innovación en TIC