The Student Observatory of the University of Barcelona. A new form of participation Abstract
DOI:
https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n1.a4Keywords:
Observatory, policy, university students, participation, social dimension, employabilityAbstract
The University of Barcelona created the Student Observatory in 2012, to foster participation and active communication. Its aim is to obtain data that facilitate informed decision-making on university policies regarding students. It opens up the world of university students, seen from their eyes, with their perspective on values and priorities. It is a mirror that clearly reflects students’ concerns and where they have the tools for finding solutions.
References
Alegre, M. A.; Gracenea, M.; Rosselló, G. y Rot, L. (2016). Escenarios activos de aprendizaje colaborativo: El Observatorio del Estudiante de la Universidad de Barcelona. Revista del Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación (CIDUI), 3. ISSN: 2385-6203. Recuperado de: http://cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/1048.
Comunicado de Bergen (2005). El Espacio Europeo de Educación Superior-Alcanzando las metas. Bergen, Noruega: Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior. Recuperado de: http://media.ehea.info/file/2005_Bergen/52/0/2005_Bergen_Communique_english_580520.pdf.
Comunicado de Bucarest (2012). Aprovechando al máximo nuestro potencial: Consolidando el Espacio Europeo de Educación Superior. Bucarest, Rumania: Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior. Recuperado de: http://media.ehea.info/file/2012_Bucharest/67/3/Bucharest_Communique_2012_610673.pdf.
Comunicado de Budapest (2010). Declaración de Budapest-Viena en el Espacio Europeo de Educación Superior. Budapest, Hungría: Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior. Recuperado de: http://media.ehea.info/file/2010_Budapest_Vienna/64/0/Budapest-Vienna_Declaration_598640.pdf.
Comunicado de Ereván (2015). Comunicado de Ereván. Ereván, Armenia: Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior. Recuperado de: http://media.ehea.info/file/2015_Yerevan/70/7/YerevanCommuniqueFinal_613707.pdf.
Comunicado de Londres (2007). Hacia el Espacio Europeo de Educación Superior: respondiendo a los retos de un mundo globalizado. Londres, Reino Unido: Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior. Recuperado de: http://media.ehea.info/file/2007_London/69/7/2007_London_Communique_English_588697.pdf.
Comunicado de Lovaina (2009). El Proceso de Bolonia 2020. El Espacio Europeo de Educación Superior en la nueva década. Lovaina, Bélgica: Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior. Recuperado de: http://media.ehea.info/file/2009_Leuven_Louvain-la-Neuve/06/1/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communique_April_2009_595061.pdf.
Conferencia de Berlín (2003). Proceso de Bolonia. Realizando el Espacio Europeo de Educación Superior. Berlín, Alemania: Conferencia de Ministros Europeos Responsables de Educación Superior. Recuperado de: https://media.ehea.info/file/2003_Berlin/28/4/2003_Berlin_Communique_English_577284.pdf.
Fonrodona, G. y Alegre, M. A. (2013). Observatorio del Estudiante de la Universidad de Barcelona. Temps d’Educació, 45, 203-215. ISSN: 2014-7627.
Galán, L. y Suárez, B. (2005). El Espacio Europeo de Educación Superior y la Empleabilidad. Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia.
Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 31 de diciembre de 2010, núm. 318, pp. 109353–109380.
Yorke, M. (2004). Employability in higher education: what it is – what it is not. Heslington, Reino Unido: The Higher Education Academy. ISBN: 1-905788-01-0. Recuperado de: https://www.heacademy.ac.uk/knowledge-hub/employability-higher-education-what-it-what-it-not.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.