Do you really want a textbook?
Keywords:
textbook, formal education, digital age, learning, teachingAbstract
Students nowadays have at their reach a broad variety of digital and print resources that allow a more individual and personalized learning experience. This possibility have created a breach from the traditional textbooks that for centuries have been an elemental part of the curriculum and of the teaching practice. In their struggle for survival, editors have created several strategies, mainly, migrate them to an electronic format. This article presents pros and cons of textbooks against the possibilities digital resources provide the students.
References
ACCENTURE, Dynamic digital consumers: Ever changing expectations and technology intrigue. [en línea]. 2017. [fecha de consulta: 1 de febrero de 2017].
BAZÁN RAMIREZ, Aldo, FARFÁN MEJIA, Enrique, DOMÍNGUEZ MARQUEZ, Lorena. Análisis del libro de texto gratuito español quinto grado de primaria. [en línea]. Yucatán; IX Congreso Nacional de Investigación Educativa, 2007. [Fecha de consulta: 25 de noviembre del 2016]. Disponible en: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v09/ponencias/at01/PRE1178900790.pdf.
CAMPBELL, Lisa. “Textbooks obsolescence is behind closure, says Johns. Evolving academic market a challenge for retailers”. The Bookseller. [en línea] 2016. [Fecha de consulta: 5 de febrero del 2017].
CARTER, Susanna; QUINN, Diana; YATES, Gregory. The Design Collection. [en línea]. 2011, vol. 4, núm. 6. [Fecha de consulta: 10 de febrero del 2017]. Disponible en: http://dianaquinn.cgpublisher.com/product/pub.154/prod.507.
DOMÍNGUEZ HIDALGO, Antonio. Para una ciencia del libro de texto. [en línea]. Ciudad de México; 2011. [Fecha de consulta: 20 de diciembre del 2016].
Florida student textbook survey. [en línea]. Florida Virtual Campus, 2012. [Fecha de consulta: 7 de enero del 2017]. Disponible en: https://florida.theorangegrove.org/og/file/10c0c9f5-fa58-2869-4fd9 af67fec26387/1/2012_Florida_Student_Textbook_Survey.pdf.
FRIESEN, Norman. “The past and likely future of an educational form: A textbook case”. Educational Researcher. [en línea]. 2013, vol. 42, núm. 9. [Fecha de cosnulta: 20 de diciembre del 2016]. Disponible en: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.3102/0013189X13513535.
GALLANT, Jeff. “Librarians transforming textbooks: The past, present, and future of the affordable Learning Georgia Initiative”. Georgia Library Quarterly. [en línea]. 2015, vol. 52, núm. 2, p. 12- 17. [Fecha de consulta: 2 de enero del 2017]. Disponible en: http://digitalcommons.kennesaw.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1863&context=glq. ISSN: 2157-0396.
LOKAR, Matija. “International Journal for Technology in Mathematics Education”. The future of e-textbooks. [en línea]. 2015, vol. 22, núm. 3. [Fecha de consulta: 14 de diciembre del 2016]. Disponible en: http://www.researchinformation.co.uk/time/contents/cont201503.pdf.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.