Design of a blog for the dissemination of nanoscience and nanotechnology
DOI:
https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.6.10Keywords:
teaching, nanoscience, nanotechnology, blog, diffusion, educational experiences, secondary educationAbstract
The design and creation of a blog is presented here in order to expose educational materials compiled from different experiences related to teaching nanoscience and nanotechnology. Such experiences have been implemented in formal education schools in Bogotá (Colombia) using strategies such as role plays, field trips, laboratory practices and other teaching materials. This work originally conceived as scientific literacy project proposal that would allow the articulation of common themes belonging to the basic and secondary education curriculum with nano themes and structures. After the application of this proposal, different modifications, according to the level of study and the educational needs, are socialized through this blog, so that they can serve as a reference and motivation for other researchers in this area barely explored in Colombia. From the initial experience, the importance of investigating more in this subject is recognized, which allows students of formal and non-formal education to strengthen different competences and skills, such as decision-making and critical thinking, according to their context and relationship with science.
References
García, L. (2006). Usos y apropiaciones de los blogs de Tijuana Bloguita Front [tesis de maestría, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente]. http://hdl.handle.net/11117/2409
Junta de Andalucía. (s. f.). Ventajas del uso de los blogs educativos [consultado el 10 de abril de 2015]. http://www.juntadeandalucia.es/averroes/centrostic/14700420/helvia/aula/archivos/repositorio/0/142/html/ventajas_del_uso_de_blogs_educativos.htm
Millán J. A. (2007). Vocabulario de ordenadores e Internet. Jamillan [consultado el 11 de abril de 2015]. http://jamillan.com/v_blog.htm
Quince, A. (2016). El uso del blog en el área de ciencias naturales. Publicaciones Didácticas. http://publicacionesdidacticas.com/hemeroteca/articulo/068076/articulo-pdf
Rubiano, C. (2015). Desarrollo de material educativo en nanomateriales como promotor de la creatividad científica en estudiantes de media secundaria. Universidad de los Andes.
Rubiano, O. (2013). Construcción de una unidad didáctica para la enseñanza de los conceptos y términos más usados en nanociencia a través de indagación y la investigación [tesis de grado, mecen].
Serena, P. A. (2013, noviembre). Acercando la nanotecnología a la sociedad: la exposición “Un paseo por el nanomundo”. Revista Digital Universitaria, 14(4). http://www.revista.unam.mx/vol.14/num4/art29/
Serena Domingo, Pedro Amalio. (2002): (s. f.) Nanociencia y nanotecnología: Aspectos generales. Encuentros Multidisciplinares, 12, 1-12. http://hdl.handle.net/10486/680428
Torres, D. y Cabezas, A. (s. f.). Los blogs como nuevo medio de comunicación científica. http://eprints.rclis.org/11515/1/Torres-Salinas,_Daniel_y_Cabezas-Clavijo,_Alvaro._Los_blogs_como_nuevo_medio_de_comunicacion_cientifica.pdf
Torres, L. y Duarte, A. (2018). Docente-Nano: una alternativa para la divulgación del concepto de nanomateriales en la educación media [tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia].
Tutor–Sánchez J. D. (2013, noviembre). Formación en nanociencia y nanotecnología: un reto en Iberoamérica, Revista de Física, 46E. http://bdigital.unal.edu.co/38750/1/41984-192810-1-PB.pdf
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.