Technical and operative challenges when using Moodle, considerations from continuous teacher training experience and classrooms at the UNAM

Authors

  • Miguel Zúñiga González Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

LMS, Learning Platform, Moodle, updates, continuous training, teaching, digital skills

Abstract

The operation of a Learning Management System (LMS) implies technical and communication skills from everyone involved, in technical support as in classroom learning monitoring. When operating an LMS, it’s necessary to understand it’s technological and human requirements, what additional application can be incorporated and how to define an upgrade plan that includes continuous training and understanding of the digital skills level that each group of users has when they accesses the classroom. The teacher is the main ally and the engine of change, but to make the most of technology, everybody has to work in team, from students to managers, from administrative to support staff, as an LMS is a long-term commitment, in which everyone influences to its success or failure.

>> Read more

Author Biography

Miguel Zúñiga González, Universidad Nacional Autónoma de México

Colabora en la Coordinación de Tecnologías para la Educación – h@bitat puma de la DGTIC como administrador de LMS y especialista en plataformas educativas. Ha tenido oportunidad de colaborar con diferentes roles en proyectos de instrucción y educación para el sector público y privado. Animador 3D y guionista, ingeniero en arquitectura del IPN, egresado de la Licenciatura en Enseñanza del Español como Lengua Extranjera de la FES Acatlán, ha estado involucrado en comunidades en línea de lenguajes de programación y tecnología, pues entiende que el cómputo puede ser una vital herramienta cuando se incluyen planes de capacitación.

References

DE LEÓN C, Iván. “Gestión del conocimiento, formación docente de Educación Superior y Desarrollo de Estilos de Enseñanza: Interacciones e interrelaciones”. Revista de Investigación. [en línea] Venezuela. 2005, vol. 37, núm. 79, p. 167- 192. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/3761/376140394009.pdf [Fecha de consulta: 22 de Junio de 2016]. ISSN: 0798-0329.

DOUGLAMAS, Martin. How we built a community around open-source software. [en línea]. Moodle Community, 2010. Disponible en: http://indico.cern.ch/event/102260/attachments/7723/11482/Moodle_Community_2010.pdf [Fecha de consulta: 20 de Junio de 2016].

KRISCAUTZKY LAXAGUE, Marina; MARTÍNEZ SÁNCHEZ, Elizabeth. Las TIC en la enseñanza. Alfabetización digital y formación de profesores de nivel superior. [en línea]. Ponencia XIV Congreso internacional de educación a Distancia: Trelew Chubut, Argentina, 2010. Disponible en: http://educatic.unam.mx/publicaciones/ponencias/ [Fecha de consulta: 10 de Junio de 2016].

Integrations. Moodle docs, 2010. [en línea]. Disponible en: https://docs.moodle.org/20/en/Integrations [Fecha de consulta: 13 de Junio de 2016].

Testing. Moodle docs, 2016. [en línea]. Disponible en: https://docs.moodle.org/dev/Testing [Fecha de consulta: 20 de junio de 2016].

ORTEGA GUTIÉRREZ, Enedina. Estudiantes universitarios ¿nativos digitales? Una reflexión sobre sus competencias tecnológicas y su formación en competencias. [en línea]. Instituto Tecnológico de Estudios Superiores Monterrey, 2012. Disponible en: http://iibi.unam.mx/publicaciones/19/tendencias_alfabetizacion_informativa-Estudiantes universitarios -nativos digitales-enedina ortega gutierrez.html [Fecha de consulta: 28 de Junio de 2016].

Published

2017-03-15

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.